AM Talent ziet toekomst voor intermediair, maar kiest zelf voor online

AM Talent ziet toekomst voor intermediair, maar kiest zelf voor online
Menno Koens.

Hoe denkt jong verzekeringstalent over de toekomst van het intermediair? Springlevend of ten dode opgeschreven?  De young professionals die onlangs aanschoven bij een rondetafelgesprek van AM zien zeker toekomst voor de adviseur. Volgens actuaris bij Aegon en Knab Menno Koens zijn verzekeraars vaak te zakelijk in hun contacten en willen mensen juist met schade gewoon door een bekende geholpen worden.

Aan de ronde tafel namen 8 van de 25 talenten deel die dit jaar in de AM top 25 verzekeringstalent staan. De mening of het vak van verzekeringstussenpersoon toekomst heeft is unaniem. Het roept meteen de vraag op hoeveel talenten verzekeringen hebben lopen bij een tussenpersoon die ze bij naam kennen. Het antwoord is dan toch verrassend: nul.

Complexe producten gesloten via adviseur

Goed, er zijn wel wat complexe producten gesloten via een adviseur. Maar geen simple risk-verzekeringen. De afwezigheid van geadviseerde schadeproducten is wat de groep betreft niet representatief voor de rest van Nederland of voor hun leeftijdsgenoten. “We hebben allemaal een verzekeringsachtergrond. Wij hebben geleerd de voorwaarden te lezen”, zegt Willemijn Schravesande, underwriter Accident & Health bij Zurich. Ze voegt eraan toe dat ze voor pensioenzaken bijvoorbeeld wel een adviseur zou opzoeken wanneer dat aan de orde komt.

Keuze voor online heeft met prijs te maken

Voor actuaris Thijmen Speldekamp bij Nationale-Nederlanden heeft zijn keuze voor online vooral met prijs te maken. Al sluit hij niet uit dat hij ooit van een adviseur gebruik zou maken voor zijn verzekeringen. Hij maakt de vergelijking met de Swapfiets, de rijwielen met de blauwe voorband. “Zij verkopen geen fietsen, maar ze verkopen een abonnement op mobiliteit. Zo’n rol zie ik ook voor het intermediair. Je geeft voor net iets meer geld al je verzekeringszaken uit handen.”

Niet iedereen vindt het leuk om zich in verzekeringszaken te verdiepen

Dat ziet Rieneke Getkate, actuaris bij Unigarant, ook voor zich. Ze benadrukt dat niet iedereen de tijd heeft of het leuk vindt om zich in verzekeringszaken te verdiepen. Maar wil je de jongeren meekrijgen, dan is digitalisering absoluut een voorwaarde. Dus verzekeren via een online platform. Mike Pieters, actuaris bij Arag, heeft al wel in gedachten hoe zo’n intermediair platform er het best uit kan zien. “Maar op bezoek gaan bij een kantoortje, die tijd is voorbij.”

Digitaal is voor de nieuwe generatie

Burak Duru, business analyst bij Willis Towers Watson, wil de zaak op de hoek echter niet afschrijven. “Mijn vader zit bij zo’n kantoortje waar hij al zijn verzekeringen heeft lopen. Dat doen ze heel goed, het wordt allemaal uitgelegd. Digitaal is voor de nieuwe generatie. Maar ga jij een groot pand kopen, een verbouwing uitvoeren, dan zoek je toch sneller een intermediair met verstand van zaken.”

Bart van de Laak

Bart van de Laak

Hoofdredacteur AM