AMweb
  • Start gratis proefperiode
  • Inloggen
  • Actueel
    • Nieuws
    • Verdieping
    • Best practices
    • How-to
  • Wetgeving
  • Digitalisering & AI
  • Complexe risico's
  • Arbeidsmarkt
  • MVO
  • Branche
  • Kifid
  • AMdag 2025

How-to

26 juni 2025

  • Digitalisering en AI26 jun. 25

    Met deze 4 taken en handvatten kunnen advieskantoren direct met AI aan de slag

    Nederland is één van de slechtste jongetjes van de klas wat betreft gebruik van AI op de werkvloer. 'Experimenteren' en 'adopteren' zijn geen synoniemen van elkaar, blijkt maar weer. We pikken er vier taken uit die je als adviseur morgen al met behulp van AI kunt uitvoeren. Mark van Maurik (GetMore) geeft vervolgens vier tips om dit succesvol te doen.

18 juni 2025

  • Opleiding en toetsing18 jun. 25

    Dit zijn de mogelijkheden als je het PE-examen niet op tijd hebt gehaald

    PE-examen niet op tijd gehaald? De reden is niet voor iedereen hetzelfde, de uitkomst wel. Maar wat kun je nog wél als je de adviesbevoegdheid voor een beroepskwalificatie hebt verloren? Er zijn meerdere opties. Van de bekende weg tot het 'geitenpaadje'.

29 april 2025

  • onverzekerbaarheid29 apr. 25

    Hier moet je op letten bij aansprakelijkheidsrisico PFAS-schade

    Waar moet je op letten om het aansprakelijkheidsrisico van PFAS-schade bij je klanten te bepalen? Nu er vanuit herverzekeraars druk op de verzekeringsbranche ontstaat om PFAS-uitsluitingen in verzekeringsvoorwaarden te zetten, wordt die vraag steeds belangrijker. Advocaat Henriëtte Verdam gaat in op het ingewikkelde aansprakelijkheidsvraagstuk bij PFAS-schade.

24 april 2025

  • Digitalisering en AI24 apr. 25

    Nepschades met behulp van AI: 6 tips om dit te herkennen en te voorkomen

    Verzekeringsfraude is van alle tijden, maar met behulp van AI kun je tegenwoordig wel héél laagdrempelig onterecht schade claimen. Hoe herken je met kunstmatige intelligentie gegeneerd bewijsmateriaal en verklein je de kans dat iemand jou voor de gek houdt? We hebben zes tips én een concreet voorbeeld uit de praktijk.

8 april 2025

  • recruitment8 apr. 25

    6 stappen voor bedrijfsopvolging advieskantoor: 'Begin zeker 5 jaar van tevoren'

    Bedrijfsopvolging is een belangrijk thema binnen het intermediair. De Kamer van Koophandel stelde in 2022 vast dat de gemiddelde ondernemer in de financiële dienstverlening ouder is dan 57 jaar. M&A-manager Henny Kloppenburg van fusie- en overnameadviesbureau BHB Dullemond bespreekt zes stappen die je bij bedrijfsopvolging sowieso niet moet overslaan.

4 april 2025

  • ASR4 apr. 25

    Dit kunnen verzekeraars doen om biodiversiteit te verbeteren

    Niet alleen het thema klimaatverandering vraagt aandacht van de sector. Er komt nog een onderwerp tussendoor waar de sector snel mee aan de slag moet: biodiversiteit. Want verminderde biodiversiteit is net zo ingrijpend voor de economie als de opwarming van de aarde. "Het verband tussen investeren in de natuur en financiële risico's is heel direct."

2 april 2025

  • exclusive2 apr. 25

    5 stappen om stages strategisch in te zetten tegen personeelstekort

    De stage is het 'geheime' wapen in de strijd om jong talent. Dat stelt stage-expert en auteur Maarten Brand. Hij vertelt hoe ook bedrijven in de financiële dienstverlening stages succesvol kunnen inzetten om personeelstekort op de lange termijn tegen te gaan. Ook deelt hij zijn stappenplan om meteen door te pakken.

1 april 2025

  • exclusive1 apr. 25

    Zo maak je een maakbedrijf toch cyberverzekerbaar

    Als je als financieel adviseur te maken hebt met maakbedrijven in je klantenkring, is er een flinke kans dat je de komende tijd vragen krijgt over digitale weerbaarheid. Het afsluiten van een cyberverzekering voor maakbedrijven kan een flinke uitdaging zijn. Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?

27 maart 2025

  • © ANP
    Energietransitie verzekeren27 mrt. 25

    Zo kunnen verzekeraars de energietransitie verzekeren én versnellen

    Dat verzekeraars een rol hebben in de energietransitie, daar is de gehele branche het wel over eens. Verzekeringen zijn immers belangrijk voor álle economische activiteiten. Maar hoe zorg je er nou voor dat je zoiets complex als de energietransitie verzekerbaar houdt en soepel laat verlopen? Jurjen Boog (Deloitte) en Wouter Bosschaart (Aon) leggen uit hoe verzekeraars en adviseurs daarbij kunnen helpen.

20 maart 2025

  • Robo klantenservice20 mrt. 25

    10 tips: dit kun je als verzekeringsbedrijf wél met AI binnen je klantenservice

    Het vertrouwen van consumenten in AI binnen de klantenservice is groeiende. Echter, in contact met verzekeraars gaat de voorkeur nog altijd uit naar telefoneren, mailcontact of het aloude face-to-face-gesprek, blijkt uit onderzoek. Wat niet betekent dat de klantcontact-afdelingen van verzekeraars en het intermediair AI dan maar compleet moeten weren. Hoe moeten zij dan wél naar geautomatiseerd klantcontact kijken?

Meld je aan voor de AMsignalen nieuwsbrief!

Met AMsignalen ontvang je elke middag om 12 uur en op zondag een overzicht van headlines, best practices, how-to's en verdieping over actuele thema's binnen verzekeringsbranche.

  • Abonneren
  • Nieuwsbrieven
  • Over AM
  • AMdag 2025
  • AM Verzekeringsrally
  • Digitaal magazine
  • Vacatures
  • Adverteren
  • Klantenservice
  • Contact

Actueel

Wetgeving

Digitalisering & AI

Complexe risico's

Arbeidsmarkt

MVO

Branche

Kifid

  • Schade
  • Leven
  • Zorg
  • Inkomen
  • Hypotheken
  • Pensioenen
  • Overige verzekeringen

AM: is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen