Wat het inzetten op chatbots en het steeds verder robotiseren van de klantenservice verzekeraars oplevert is helder: minder kosten en meer efficiëntie. De keerzijde van de medaille: digitale uitsluiting. Zij die minder of totaal niet digitaal vaardig zijn komen steeds vaker knel te zitten. En dat zijn nog steeds miljoenen Nederlanders.
Het vorige decennium was iedereen ervan overtuigd: Chinese insurtechs en verzekeraars als ZhongAn, Ping An en Ant Group zouden de wereld gaan veroveren. Dat is niet gebeurd. Maar: wat niet is, kan nog komen. Toch? Jawel. Met de nadruk op 'kan'. Insurtech Peak3 bewijst dit.
De Belastingdienst gaat in 2025 nog niet bij verzekeraars zwart geld van letselschadeslachtoffers achterhalen. Wel geven zij aan de mogelijkheid nog verder te onderzoeken. Dat blijkt uit stukken van de fiscus die vrijkwamen na een WOO-verzoek. Daaruit blijkt verder dat het gaat om honderden gevallen per verzekeraar per jaar.
Bij Nationale-Nederlanden moeten AI-toepassingen veilig en schaalbaar zijn. Eindverantwoordelijke daarvoor is Chief Analytics Officer Tjerrie Smit. Hij vertelt meer over het ethisch kader waar alle ingekochte en zelf-ontwikkelde AI-modellen aan moeten voldoen. En hij gaat in op concrete toepassingen waar iedereen binnen NN, tot aan topman David Knibbe, uitgesproken enthousiast over is.
Al in 2017 startte bij zorgverzekeraar CZ een data science team. Het bedrijf gebruikt vandaag de dag kunstmatige intelligentie voornamelijk aan de servicekant en bij de declaratieverwerking. Data science manager Fleur Hasaart: "Ik verwacht dat we nog heel grote stappen gaan zetten."
Artificiële intelligentie, kortweg AI, is niet meer weg te denken in de verzekeringsbranche. Een van de partijen die AI toepast is Scildon, die nu een jaar ervaring heeft met AI. Joost Simons, de Chief Information en Security Officer, vertelt over zijn ervaringen met AI. "We lopen met AI niet voorop, maar onderzoeken en experimenteren ermee op een manier die bij ons past."
Het vertrouwen van consumenten in AI binnen de klantenservice is groeiende. Echter, in contact met verzekeraars gaat de voorkeur nog altijd uit naar telefoneren, mailcontact of het aloude face-to-face-gesprek, blijkt uit onderzoek. Wat niet betekent dat de klantcontact-afdelingen van verzekeraars en het intermediair AI dan maar compleet moeten weren. Hoe moeten zij dan wél naar geautomatiseerd klantcontact kijken?
Bedrijven die AI gebruiken of ontwikkelen zijn sinds 2 februari van dit jaar verplicht om ervoor te zorgen dat hun werknemers AI-geletterd zijn. AM sprak met drie experts over wat dit precies inhoudt en hoe je ervoor zorgt dat je als verzekeringsprofessional AI-geletterd bent en blijft.
De druk op compliance-afdelingen in Nederland neemt toe door de groeiende hoeveelheid wet- en regelgeving, waarbij meer focus ligt op dataprivacy en gegevensveiligheid. Technologie speelt een steeds grotere rol in complianceprocessen, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van risicobeoordelingen. Dit blijkt uit de CCO Survey van KPMG, een onderzoek onder 105 Chief Compliance Officers van de grootste bedrijven in Nederland.
Financieel professionals hebben grote verwachtingen van van Generative Artificial Intelligence binnen de financiële sector. Dat blijkt uit onderzoek van Nextens, onder 12.000 financieel professionals.
MS Amlin Insurance SE en Alicia introduceren een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) speciaal voor zzp'ers in de zorg.
Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG gaat samenwerken met Lemonade, het digitale verzekerings-bedrijf. In het productenpalet van Lemonade wordt nu ook een rechtsbijstandverzekering van ARAG opgenomen.