De huidige generatie jongeren en jongvolwassenen gaat een steeds groter onderdeel uitmaken van de klantenpopulatie van verzekeraars en brengt veel van haar tijd door op social media platform TikTok. In hoeverre spelen Nederlanders verzekeringsbedrijven hier al op in? Verschillend, toont een rondvraag.
Na jaren van vooral bestaande systemen onderhouden komen verzekeringsbedrijven en IT-leveranciers in beweging. Welke behoeften liggen hieraan ten grondslag, wie schudden de markt op en wat zetten de grote systeemhuizen hier tegenover? Samen met challengers én de gevestigde orde reconstrueren we en werpen we een blik vooruit. "De markt heeft eindelijk weer een keuzemoment."
Synthetische data: fictieve of met algoritmen en AI bewerkte datasets die heel erg op 'gewone' data lijken, zonder dat ze persoonsgegevens bevatten. Synthetische data zijn ideaal om IT-systemen mee te testen en AI-modellen mee te trainen. Zeker voor verzekeraars, met al hun privacygevoelige data. Waarom kan het gebruik dan nog wel een kontje gebruiken?
Als een van de toezichthouders binnen de financiële sector is het voor De Nederlandsche Bank (DNB) belangrijk om in kaart te brengen hoe verzekeraars enerzijds AI toepassen en anderzijds de bijkomende risico's weten te beheersen. Een in 2024 uitgevoerd themaonderzoek hiernaar levert de financiële waakhond belangrijke eerste inzichten op. "Beperk de risicobeheersing niet tot de eisen voor hoog risico-systemen in de AI Act."
AI-systemen opereren allesbehalve feilloos. Maar wie is er precies aansprakelijk als je klant schade oploopt doordat het AI-systeem een fout maakt die jij niet als zodanig herkent?
Vier jaar lang stond ASR op de eerste plek binnen de deelmarkt pensioenen van de IG&H Performance Monitor. Maar dit jaar valt de verzekeraar zelfs buiten de top drie. Folkert Pama, directeur Pensioenen bij ASR, vertelt hoe dit komt, welke maatregelen het bedrijf trof en wat ze hiervan hebben geleerd.
Waar veel verzekeraars nu pas hun eerste stappen zetten op social mediaplatform TikTok, weet Allianz Direct daar Generatie Z inmiddels al uitstekend te bereiken. Het was - en is - pionieren geblazen, binnen én buiten de organisatie, erkent Allianz direct. In de tussentijd kijkt de verzekeraar ook al verder dan Gen Z.
Bij verzekeraar ZLM beloven ze dat je binnen vijftien seconden een adviesbevoegde medewerker of schadebehandelaar aan de lijn hebt. Duur, in het tijdperk van chatbots en AI agents? Daar kijken ze bij de onderlinge verzekeringsmaatschappij uit Goes anders tegenaan. Hoewel ze begrijpen dat dit ook niet voor elk verzekeringsbedrijf geldt.
Bij Nationale-Nederlanden moeten AI-toepassingen veilig en schaalbaar zijn. Eindverantwoordelijke daarvoor is Chief Analytics Officer Tjerrie Smit. Hij vertelt meer over het ethisch kader waar alle ingekochte en zelf-ontwikkelde AI-modellen aan moeten voldoen. En hij gaat in op concrete toepassingen waar iedereen binnen NN, tot aan topman David Knibbe, uitgesproken enthousiast over is.
Verzekeringsfraude is van alle tijden, maar met behulp van AI kun je tegenwoordig wel héél laagdrempelig onterecht schade claimen. Hoe herken je met kunstmatige intelligentie gegeneerd bewijsmateriaal en verklein je de kans dat iemand jou voor de gek houdt? We hebben zes tips én een concreet voorbeeld uit de praktijk.
Het vertrouwen van consumenten in AI binnen de klantenservice is groeiende. Echter, in contact met verzekeraars gaat de voorkeur nog altijd uit naar telefoneren, mailcontact of het aloude face-to-face-gesprek, blijkt uit onderzoek. Wat niet betekent dat de klantcontact-afdelingen van verzekeraars en het intermediair AI dan maar compleet moeten weren. Hoe moeten zij dan wél naar geautomatiseerd klantcontact kijken?
Bedrijven die AI gebruiken of ontwikkelen zijn sinds 2 februari van dit jaar verplicht om ervoor te zorgen dat hun werknemers AI-geletterd zijn. AM sprak met drie experts over wat dit precies inhoudt en hoe je ervoor zorgt dat je als verzekeringsprofessional AI-geletterd bent en blijft.
Bugs Business stopt als aandeelhouder van Imago Insights, het platform dat ze in 2023 zelf lanceerde. Bugs Business-CEO Pepijn Bakker treedt terug als algemeen directeur van Imago Insights en het Tilburgse bureau Indicia neemt de aandelen over.
De ambities uit het Convenant Brondata bleken uiteindelijk té ambitieus voor de hypotheekketen. Verdwijnt het gebruik van brondata daarmee in de afvalbak? De vraag stellen is hem beantwoorden: nee. Er speelt nog steeds veel op dit gebied. Jordy Stoelwinder (Vista Hypotheken) doet wel een dringende oproep richting andere geldverstrekkers: "Laten we hiermee écht aan de slag gaan."
JW Verzekeringen lanceert dit jaar een nieuw volmachtbedrijf: JW Volmacht. Voor de digitale ruggengraat kiest de organisatie voor het verzekeringsplatform van Novulo.
Fiets- en e-bike-verzekeraar ENRA gaat voor haar claimmanagement het platform van Openclaims gebruiken voor zowel de Nederlandse als de Duitse markt.