De AFM waarschuwde in november 2023 over de financiële risico's van funderingsproblematiek. De toezichthouder maakte zich zorgen dat de hoge kosten bij consumenten terecht zouden komen. Een consument die zich daar ook nog eens niet goed bewust van is. Twee jaar later is die situatie nog nauwelijks verbeterd. "Voor een integrale aanpak bij funderings- en overstromingsrisico's zijn er wat ons betreft nog heel veel stappen te zetten," laat de toezichthouder weten.
Zo'n acht maanden geleden maakte het toenmalig kabinet bekend dat er geen samenwerking zou komen van overheid en verzekeraars voor dekking bij een overstroming van een primaire waterkering. Bij een overstroming van de zee, een grote rivier of een meer zijn we dus nog altijd niet verzekerd. Iets wat ASR topman Jos Baeten dwars zit: "Het lijkt wel alsof het eerst flink mis moet gaan voordat er een oplossing komt."
Het Verenigd Koninkrijk onderzoekt of er een verbod moet komen op het uitbetalen van losgeld bij ransomware-aanvallen op publieke instellingen. Zou er ook een losgeldverbod in Nederland moeten komen? Verzekeraars en cyberexperts zijn terughoudend: "Een losgeldverbod zou veel mkb'ers de grond in werken."
Bij de NS denk je aan treinen, stations en vooruit zo nu en dan een vertraging. Maar de NS is ook een van de verzekeraars in ons land. Een groot openbaar vervoersbedrijf als de NS heeft bijna dagelijks met schadegevallen te maken. Vandalisme, een ongeluk op de werkplaats of zelfs een aanrijding, de schade afhandeling doet het grote spoorbedrijf gewoon zelf. "Net als andere verzekeraars staan we onder toezicht van DNB en AFM."
Met een nieuwe verzekeringsoplossing wil Marsh verder bijdragen aan de energietransitie. De verzekeringsmakelaar en risicoadviseur heeft een verzekering ontwikkeld voor de dekking van risico's bij het transport en de ondergrondse opslag van CO2. "Wij merken dat bepaalde aspecten van de energietransitie lastig te verzekeren zijn. Desondanks zijn we erin geslaagd om deze verzekering op te tuigen", zegt Marieke van der Werf, ESG leader bij Marsh.
Bij de Otten Groep, eigenaar van onder meer de Casa Rosso en de Bananen Bar, staat preventie torenhoog in het vaandel. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, leren verschillende anekdotes van Cor van Dijk, directeur van de Otten Groep, die samen met apc holland en zijn financieel adviseur Koen Wamelink van Koenraet Assurantiën in gesprek ging met AM.
Nu de populariteit van cyberverzekeringen toeneemt, kan het vaker voorkomen dat je als intermediair op zoek moet naar de juiste cyberverzekering voor een klant. Maar wat kun je verwachten van de premie die de klant moet betalen? Yasin Chalabi van Hiscox, Arjan Halma van Eye Underwriting en John Ponsen van Allianz Commercial vertellen waar verzekeraars op letten bij het bepalen van de premie.
Verzekeraars en hun bestuurders krijgen steeds meer te maken met aansprakelijkheidsrisico's wanneer hun producten of diensten niet zo groen zijn als ze presenteren. Greenwashing geeft eveneens een hoger risico op rechtszaken en schadevergoedingsvorderingen door toenemende Europese wetgeving en reeds lopende rechtszaken in Nederland. AM sprak met juridisch specialist bestuurdersaansprakelijkheid Mark Nelemans.
Nederland staat voor een grote bouwopgave. Maar aan nieuwe bouwprojecten zijn klimaatrisico's verbonden. Waar en hoe te bouwen met het oog op klimaatbestendigheid en verzekerbaarheid? Vylon Ooms, onderzoeker en beleidsadviseur van het Verbond van Verzekeraars, over theorie en praktijk.
De Vereende heeft het VereendeVertrekplan geïntroduceerd. De vangnetverzekeraar start hiermee om adviseurs te helpen hun klanten makkelijker naar de reguliere markt te begeleiden.
Met de toepassing van lithium-ion batterijen kan incidenteel een brand, explosie of gifwolk ontstaan. En juist die lithium-ion batterijen vormen de basis van de meeste bestaande en geplande opslagsystemem. Dat constateert het RIVM in haar onderzoek Relevantie energieopslagsystemen voor omgevingsveiligheid.
Niet-standaard risico's met een zwaartepunt in de maakindustrie tóch adresseren. Daar gaan de drie bedrijven I4E-Assuradeuren, Climbel en Practisafe, ondergebracht in AHR Participaties, voor. René Schickendantz van I4E Assuradeuren en de net (tijdelijk) aangestelde ceo van AHR Participaties Sjoerd Blüm, voormalig cio van Schiphol, over de ambities: "We gaan, op weg naar verdere groei, de organisatie steviger neerzetten."
De belangrijkste uitdaging voor de verzekeringsbranche in de komende jaren zijn niet de risico's rondom niet de energietransitie, maar klimaatrisico's. Direct daarna worden cyberrisico's, vooral door intermediairs, als belangrijk issue voor de komende maanden.