Digitalisering & AI

Collectie bijgewerkt op 27-06-2025

Technologie als gamechanger in de verzekeringsbranche. Digitalisering en kunstmatige intelligentie transformeren de verzekeringssector razendsnel. Van geavanceerde AI-oplossingen en robo-klantenservice tot de opkomst van innovatieve insurtechs: technologie biedt kansen om efficiënter te werken, risico’s beter in te schatten en klanten persoonlijker te bedienen. Maar welke ontwikkelingen zijn écht relevant? En hoe houd je de balans tussen automatisering en de menselijke maat? AM duikt in de nieuwste ontwikkelingen, deelt best practices van voorlopers en onderzoekt de impact van digitalisering en technologisering op de branche.

Digitalisering & AI

  1. How-to.Met deze 4 taken en handvatten kunnen advieskantoren direct met AI aan de slag
  2. Best practice.Zo werd Allianz Direct groot op TikTok: met visie, vertrouwen (én dankzij Roel)
  3. IT-landschap verzekeringsbedrijven op de schop: reconstrueren en vooruitblikken
  4. How-to.Nepschades met behulp van AI: 6 tips om dit te herkennen en te voorkomen
  5. Synthetische data uitkomst voor verzekeraars, maar valt nog een wereld te winnen
  6. DNB vertelt over belangrijke eerste inzichten na AI-onderzoek onder verzekeraars
  7. Hallucinaties, black boxes: zo zit het met aansprakelijkheid als AI fouten maakt
  8. Hierdoor maakt pensioenbedrijf ASR pas op de plaats in de Performance Monitor
  9. How-to.Deze vijf dingen moet je volgens AI-experts doen om AI-geletterd te worden
  10. Dit zijn de belangrijkste lessen uit de IG&H Performance Monitor 2024
  11. Best practice.Kennisbank-chatbots en een ethisch kader: NN zet in op veilige en schaalbare AI
  12. Objectief alle adviessoftware vergelijken onmogelijk: 'Absurde situatie'
  13. AI agents nemen nu al taken over, maar 'worden door intermediair nog onderschat'
  14. Zorgverzekeraar CZ kan nu opschalen met AI in klantenservice en fraudedetectie
  15. AI en verzekeraars: Ilsa en Wally weten steeds meer van de klant
  16. Van Herel (HDI): 'Achteraf bleek 100 procent van de batterijschades te voorkomen'
  17. Friss onderzoekt met FIN-X ethiek bij inzet van kunstmatige intelligentie
  18. Scildon begonnen met AI: wel laaghangend fruit, geen 'verhoogde risico's'
  19. 'Iedereen kan slachtoffer worden van cybercriminelen, zeker assurantietussenpersonen'
  20. Snellere dossierafhandeling dankzij AI
  21. Hoe ver gaan we met verzekeren op basis van kunstmatige intelligentie?
  22. Moderne technologieën voor kredietprocessen
  23. Generatie Z bereiken via TikTok: een pad dat verzekeraars (gaan) bewandelen?