Send AI wil afhandeling zorgdeclaraties fors versnellen: van dagen naar minuten

Send AI wil afhandeling zorgdeclaraties fors versnellen: van dagen naar minuten

"Zodra er papier in het spel komt, komen er problemen", zegt Thom Trentelman. Hij is medeoprichter van de Amsterdamse startup Send AI en heeft begin dit jaar 2,2 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde om het bedrijf verder uit te bouwen. Send AI kan zorgen voor een omwenteling in verzekeringsland, denkt hij.

Send AI heeft zich gespecialiseerd in de verwerking van complexe documenten, zoals ziekenhuisdeclaraties voor verzekeraars. Normaal gesproken duurt de afhandeling van zulke declaraties, die gemiddeld 140 datapunten kennen, een dag of tien. Er moet immers het nodige gecontroleerd en geverifieerd worden. Handmatig. En dat kost letterlijk handenvol werk.

Met het Belgische AXA, de eerste grote klant van dit in 2021 tijdens de coronacrisis opgezette bedrijf, is die tijd opeens verkort van tien dagen tot enkele minuten, met dank aan de inzet van de zelfgebouwde software.

Klanttevredenheid

“Niet alleen kost het ontzettend veel tijd en mankracht om die controles uit te voeren”, zegt Trentelman. “Ook kost het erg veel tijd als mensen achteraf gaan bellen en vragen waarom niet alles vergoed is, of dat er niet iets vergeten is. En de medewerkers van de verzekeraars moeten dat dan steeds handmatig gaan napluizen. Met de programma’s die wij hebben geschreven is de foutkans enorm afgenomen, en de verwerkingstijd enorm toegenomen. Resultaat: tevreden klanten, en een gestegen imago van de verzekeraar.”

ChatGPT

Send AI beschikte al over de nodige AI-kennis voordat wereldwijd ChatGPT bekend werd. “De introductie ervan speelde in ons voordeel”, zegt Trentelman. “Voorheen hadden we uitgebreide pitches nodig om mensen te overtuigen van de kracht van AI; sinds dat moment snappen mensen beter wat AI is.”

Daarbij maakt Send AI overigens bewust géén gebruik van ChatGPT, maar van eigen programmatuur, die ook nog eens voor elke klant op klant-specifieke data wordt geënt. Elke klant is immers anders.

Silicon Valley

Met de kennis en ervaring die Trentelman hiermee heeft opgedaan, vertrok hij vorig jaar naar Silicon Valley. Daar groef hij zich twee maanden lang volledig in in de wereld van startups, scaleups en investeerders. Hij bezocht talloze events, praatte met ontelbaar veel mensen en deed zijn pitch voor investeerders keer op keer.

Uiteindelijk schoot zijn plan wortel en werd hij na wijs beraad teruggebeld door vertegenwoordigers van Gradient Ventures, het AI-fonds van Google, die anderhalf miljoen euro toezegden. Op hetzelfde moment had het Nederlandse Keen Venture Partners besloten ook mee te doen, samen met zogenaamde angel investors van UiPath, MongoDB en Google Deepmind. In totaal kon Send AI 2,2 miljoen euro op de rekening bijschrijven.

We werken juist niet met ChatGPT, zoals veel andere bedrijven wel doen. Eigenlijk zijn wij daar een tegenhanger van”

Als ik Google op 'documentafhandeling' en 'AI', krijg ik ontelbaar veel hits. Wat maakt jullie dan anders?
“Het maatwerk. Wat ik al zei, we werken juist niet met ChatGPT, zoals veel andere bedrijven wel doen. Eigenlijk zijn wij de tegenhanger van ChatGPT. We maken voor elke klant een eigen maatpak. Dat gaf ook de doorslag bij de investeerders begin dit jaar.”

Wat gaan jullie met het geld doen?
“We gaan de programma’s nu verder verfijnen en optimaliseren. Daarvoor hebben we extra mensen nodig. Je moet niet verbaasd staan te kijken als we over een jaar het aantal huidige werknemers hebben verdubbeld tot twintig."

"Want de markt is groot, er zijn ontelbaar veel kansen voor dit product. We zijn momenteel in gesprek met Nederlandse verzekeraars die gehoord hebben van het Belgische succes. Nederlandse verzekeraars verkeren in een bijzondere situatie. Ze werken al sinds de jaren tachtig met een grote organisatie over de grens die documentafhandeling verricht. Dat begon met faxen en scans; inmiddels verwerken ze elektronische declaraties. Dat werk duurt echter ook dagen per dossier. De tijdwinst en accuratesse die wij hebben is dan zeer interessant.”

En verder?
“Verder kijken we nu bewust de grens over. Duitsland en Frankrijk, om mee te beginnen. Maar ook in Amerika liggen er kansen die we serieus gaan onderzoeken. En wat de toepassingen betreft: we focussen ons op de verzekeringsbranche, maar we kijken ook al met een schuin oog naar gemeentes. Omdat ook daar vaak complexe formulieren rondgaan die een exacte en snelle verwerkingstijd nodig hebben. Want met de hand een papieren declaratie oppakken, controleren en verwerken, compleet met scheve fotootjes en andere ruis – dat is vragen om problemen. En dat is precies wat wij voor ogen hebben: problemen oplossen. Met AI.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.