Autotrust kocht eind vorig jaar Autogarantie.nl, dat sinds 2014 garantieverzekeringen verkoopt voor occasions, via geselecteerde autobedrijven en direct aan consumenten. Het wordt nu opnieuw geïntroduceerd als digitaal garantiemerk. “De garanties worden aangeboden via een app die uitsluitend beschikbaar is voor autobedrijven. Met de app kunnen autobedrijven binnen enkele seconden een prijsopgave ontvangen voor een garantie en deze afsluiten zonder gegevens in te voeren.”
Zelf marge bepalen
De app kan als verkooptool worden ingezet in de showroom. “De verkoper kan de klant laten meekijken bij het opvragen van de garantiekosten van een occasion. De app toont dan de consumentenprijs van de garantie inclusief de winstmarge voor het autobedrijf. De hoogte van de marge bepaalt het autobedrijf zelf.” Volgens Autotrust-directeur Gerben van Dam maakt de garantie vaak onderdeel uit van de prijsonderhandeling. “Als je het garantietarief in het bijzijn van de klant opvraagt en vervolgens toont, wek je vertrouwen bij de klant. Dat helpt bij de onderhandeling.” Autogarantie.nl wordt met name ingezet voor mkb-autobedrijven. De meeste garanties worden voorzien van gratis pechhulp.
Secondenspel
Volgens Autotrust vinden veel autobedrijven het traditionele aanvraagproces voor een garantie te tijdrovend en arbeidsintensief. Van Dam: “Er zijn veel verschillende garantieprogramma’s met verschillende eisen. Veel kleinere autobedrijven willen we een simpele manier bieden om een garantie te verkopen. De garantie is onderdeel van de prijsonderhandeling met de klant. Dat kan met deze app met één klik. Wij zorgen dan voor de verdere communicatie met de consument. Het is een secondenspel geworden, waar het eerst nog minuten duurde.”
De garantie valt binnen de richtlijnen van DNB”
Geen verzekering
Het gebruik van de app betekent niet dat een autoverkoper aan het bemiddelen is in verzekeringen, aldus Van Dam. “Er is een paar jaar terug discussie geweest over garanties. Wij hebben daarover gesproken met DNB en de garantie die via de app wordt gesloten, valt binnen de richtlijnen: het is geen verzekering.” DNB liet twee jaar terug weten dat de Bovag-garantie eigenlijk een verzekeringsproduct is. Een half jaar later krabbelde de toezichthouder terug: een garantie kan voldoen aan alle kenmerken van een schadeverzekering, zonder een verzekering te zijn als dat blijkt volgens ‘algemeen geldende maatstaven’. Overigens is het niet zo dat Autotrust en Bovag tegenover elkaar stonden in die discussie, zegt Van Dam. “Zij bijten ons niet en wij hen niet. De garantiemarkt zit nu weer in rustig vaarwater.”
Onderhoudscontracten en abonnementen
Autotrust heeft een succesvol 2019 achter de rug, zegt Van Dam. “We steken veel energie in innovatie. Soms zijn dat dingen die wat tijd nodig hebben.” Anderhalf jaar geleden introduceerde het bedrijf samen met Opel een serviceabonnement. Dat is goed bevallen: “Het contract is net met drie jaar verlengd. We bieden nu ook een onderhoudscontract voor elektrische Opels. Dat loopt best goed. Er zijn nog maar weinig elektrische auto’s die aan het eind van de leasetermijn zitten, dus over het algemeen is dat deel van de markt nog klein. Maar daar hebben we wel een groot marktaandeel.” De wereld van de garanties en de onderhoudsprogramma’s staat nog in de kinderschoenen in Europa, zegt Van Dam. “Het is nog steeds vaak zoeken naar een propositie die werkt. Maar we zijn inmiddels wel marktleider in Nederland.”