Cijfers van DNB lieten eerder dit jaar al zien dat het resultaat van de motorrijtuigenverzekeraars vorig jaar na enkele betere jaren weer in het rood is beland. Het technisch verlies van negen procent was vorig jaar nog groter dan in de jaren voor de coronacrisis, die voor een tijdelijk lagere schadelast zorgde. In WA-verzekeringen was de combined ratio vorig jaar zelfs 121 procent : op elke euro verdiende premie betalen verzekeraars dus 1,21 euro aan schade en andere kosten. De cascomarkt zit wel nog aan de goede kant van de streep.
Oplopende verliezen leiden doorgaans tot forse premiestijgingen en die zijn er in de eerste helft van dit jaar dan ook gekomen, nadat in 2023 de premies nog met een relatief bescheiden 4 procent waren verhoogd, aldus een woordvoerder van Trend-Rx. "In 2024 lijken premies veel forser te stijgen. Op basis van de bruto-premiecijfers in de eerste helft van 2024 zoals gerapporteerd aan DNB bedragen de premiestijgingen 7,5 procent voor Casco en 7,1 procent voor WA."
Maar ook dat is minder dan werd verwacht. Dat heeft ermee te maken dat jaarlijks ongeveer elf procent van de verzekerden wisselt van verzekeraar. De premiestijgingen werken dus maar deels door in de totale omzet, ook omdat nog niet alle verlengingen zijn doorgevoerd. Verder verhogen niet alle partijen de premie.
Automarkt-FOMO
Maar volgens het onderzoeksbureau hebben verzekeraars ook in 2024 minder stevige premieverhogingen doorgevoerd dan werd aangekondigd. "De automarkt-FOMO (fear of missing out) speelt hierbij weer parten. Opvallend is overigens dat het zeer rendabele cascosegment opnieuw een hogere premieverhoging krijgt te verwerken dan het zwaar verlieslatende WA-segment. Verzekeraars durven nog steeds niet voldoende in te grijpen bij WA."
Ook dit jaar kommer en kwel
De autoverzekeraars gaan daarom ook dit jaar 'zwaar negatieve' resultaten boeken, voorspelt Trend-Rx. Weliswaar is de combined ratio in de eerste helft van 2024 met 1,8 procentpunt verbeterd, maar dat is te weinig om de trend te keren. In WA was die ratio in de eerste zes maanden bijvoorbeeld 97,4%, tegen 99,1 procent in dezelfde periode vorig jaar. "De COR is in de eerste helft van het jaar vrijwel altijd positief. In de tweede helft van het jaar worden de resultaten echt bepaald. De vooruitgang lijkt daarom ook te klein om een positieve COR over 2024 te realiseren." Wel ziet het bureau dat de premiestijging over de eerste helft van 2024 de stijgende schadelast bijhoudt, ook al zijn het aantal calculaties met 7,8 procent en het gemiddelde schadebedrag met 8,5 procent toegenomen. "Ietwat verrassend waren vooral loonkosten (+10 procent ) de drijver van de gestegen gemiddelde herstelkosten. De premie-indexaties houden de kostenstijging vooralsnog goed bij, maar lopen niet in op de ontstane achterstand."