Na je studie Bedrijfseconomie, Organisatie en Management in Tilburg werkte je korte tijd als trainee in een ziekenhuis. Waarom stapte je al snel over naar VGZ?
“Ik heb altijd het idee gehad om bij een zorgverzekeraar te gaan werken, maar had weinig ervaring in de zorg. Ik ben daarom eerst voor een afgebakende periode van een half jaar als trainee gestart bij het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven om te zien wat op de werkvloer gebeurt en hoe een ziekenhuis functioneert. Ik vind de zorg super interessant en vanuit de opleiding – ik deed ook een master healthcaremanagement – zag ik natuurlijk wel welke problemen er zijn in de maatschappij. Ik wilde écht begrijpen welke zaken er spelen in de dagelijkse praktijk en de bedrijfsvoering beter leren begrijpen van binnenuit. Ik wilde daar vanuit mijn bedrijfseconomische achtergrond iets mee doen.”
Ik wil echt iets doen aan de vergrijzing en de personeelskrapte”
Je hebt dus specifiek een zorgverzekeraar gekozen?
“Ik heb bewust voor de zorgtak gekozen, omdat je dan een bijdrage kunt leveren om de zorg ook in de toekomst toegankelijk te houden. Ik wil echt iets doen aan de vergrijzing en de personeelskrapte. Daarom heb ik gezocht naar een zorgverzekeraar vanuit het idee dat ik hier met mijn bedrijfseconomische achtergrond beter zou passen dan bij een zorgaanbieder. Ik zie nu echter ook dat zorgaanbieders steeds bedrijfsmatiger werken, wat een interessante ontwikkeling is.”
Wat houdt je werk als innovatiemanager in?
“Vanuit VGZ hebben wij een alliantienetwerk met negentien partners – twaalf ziekenhuizen, vier ggz-instellingen, twee ouderenzorginstellingen en VGZ – waarin we werken aan een zinnige zorg-strategie. We leren van professionals welke initiatieven leiden tot een kwaliteitsverbetering voor de patiënt en tevens tot een reductie op zorgkosten. Ik kijk vooral naar de initiatieven die we willen oppakken en welke werken zoals wij denken dat ze werken. Als iets in het ene ziekenhuis is ontwikkeld, kunnen we het bijvoorbeeld ook in het land uitbreiden, zodat de patiënt, waar die ook in het land woont, gebruik kan maken van die beste zinnige zorg. Vanuit mijn vak probeer ik dat te organiseren. Ook kijk ik of er bepaalde onderwerpen zijn waarop we kunnen samenwerken in plaats van dat elk ziekenhuis het alleen oppakt.”
Jouw aandachtsgebied is digitale zinnige zorg, waaronder telemonitoring. Leg eens uit.
“Telemonitoring is iets waarvan we allemaal weten dat het belangrijk is en leidt tot betere zorg voor de patiënt. Het kwam echter nog onvoldoende van de grond, omdat er tijdens implementatie toch veel bij komt kijken. Met het netwerk willen we leren waar we tegenaan lopen en hier gezamenlijk oplossingen voor vinden. Om de implementatie te versnellen hebben we leveranciers gevraagd welke oplossingen ze bieden, gezamenlijk gekeken op welke wijze telemonitoring ingezet kan worden en hoe we de effecten willen monitoren, specifiek voor chronische copd- en hartfalenpatiënten. Omdat elke partner in het project het net anders inricht, leer je snel wat het beste werkt. Patiënten worden constant gemonitord door elke dag bepaalde waardes te meten die ze bijvoorbeeld via een app doorgegeven. Bij afwijkingen kan direct worden gereageerd, waardoor je ziekenhuisopnames kunt voorkomen. Artsen kunnen dan weer andere zorg gaan leveren, wat zeker in een tijd van arbeidstekort belangrijk is.”
Het is niks nieuws dat we tegen enorme problemen aanlopen”
Hoe belangrijk is innovatie voor de (zorg)verzekeringssector?
“Enorm belangrijk. Het is niks nieuws dat we tegen enorme problemen aanlopen. Vanuit de verzekeraar is het de primaire verantwoordelijkheid om zorg betaalbaar te houden, het is hierbij belangrijk om samen met partners te innoveren en om te kijken wat werkt en wat niet werkt, zodat over tien of misschien wel of honderd jaar nog steeds betaalbare zorg kan worden geleverd. Het mooie van de zinnige zorg-strategie, is dat we zien dat kwaliteitsinitiatieven écht hand in hand gaan met lagere zorgkosten, en we hiermee dus toegankelijke en betaalbare zorg kunnen blijven garanderen voor onze verzekerden.”
Waar zie jij jezelf over pakweg vijf tot tien jaar?
“Ik hecht niet veel waarde aan functies of rollen. Belangrijker vind ik hoe de gezondheidszorg er over tien jaar uitziet. Mijn ambitie daarin is dat we patiënten veel meer plaatsonafhankelijke en tijdsflexibele zorg leveren, zorg die naar de patiënt wordt gebracht. Het is echt mijn droom dat een patiënt op een eenvoudige wijze geholpen wordt in zijn gezondheidsproces. En indien er zorg nodig is de patiënt binnen no time geholpen wordt door de juiste zorgaanbieder, die de meest zinnige zorg biedt. Als we kijken naar andere sectoren zien we dat de patiënt excellent geserviced wordt in zijn vraag. Denk bijvoorbeeld aan een bol.com of Airbnb; in de zorg kunnen we daar veel van leren. Komende jaren zie ik voor me dat ik met een groepje mensen uitdenkt waar we naartoe willen en in kleine brokken hiernaartoe werken. Voor mij persoonlijk is het belangrijkste dat ik nieuwe dingen blijf doen die aansluiten bij deze ambitie. Tot nog toe heb ik in mijn innovatiemanagersfunctie ook steeds andere dingen gedaan.”