De campagne heeft bij veel consumenten gezorgd voor bewustwording: niet aflossen van je hypotheek kan leiden tot problemen in de toekomst, aldus Theo Krins, manager Client Serviceteam Particulier bij Scildon. "De campagne ‘Aflossingsblij’ had als doel om te voorkomen dat consumenten in de toekomst (opnieuw) in de financiële problemen zouden komen. En dat is inderdaad niet ondenkbaar bij een eventuele daling van de huizenprijzen en een stijging van de hypotheekrente."
Maar de vraag of vrijwillig tussentijds aflossen wel of niet verstandig is, vraagt om individueel maatwerk, vindt Krins. "Voor de ene consument kan het verstandiger zijn om eerst zijn duurdere consumptief kredieten af te lossen. Voor een ander kan het belangrijk zijn om toch een wat grotere buffer aan te houden. Ook zou de consument moeten onderzoeken of aflossen wel voordeliger is dan andere mogelijke opties, voordat het besluit tot aflossen wordt genomen." Scildon wil adviseurs daarin ondersteunen met de webtool Aflossen, Sparen of Beleggen die is ontwikkeld met de Nationale Hypotheekbond. "Deze tool stelt consument en adviseur in staat heel snel een indicatie te krijgen wat de rendementsverschillen kunnen zijn tussen sparen, aflossen of juist beleggen."