Het protocol is ontwikkeld door de Stichting Incident Management Nederland (IMN), het Verbond van Verzekeraars, de brandweer, bergers en Rijkswaterstaat. Inmiddels hebben ruim dertig bergingsbedrijven op het protocol ingetekend, zodat er landelijke dekking is. "Bergers die bij een zwaar ongeluk met een elektrisch voertuig ter plaatse komen, kunnen onder voorwaarden een zogeheten dompelbak inzetten. Met de dompelbak wordt het voertuig veilig, zonder brandrisico’s, afgevoerd en gestald. De dompelbak is volgens het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) de meest veilige manier om accu’s van elektrische auto’s (na een zwaar ongeluk) te bergen", zo licht het Verbond toe.
Thermal runaway
Accu's vormen een groot risico als een elektrische auto betrokken raakt bij een (zwaar) ongeluk, vanwege het hoge brandrisico. "De lithiumionbatterij die in de meeste elektrische voertuigen zit ingebouwd, kan voor een instabiele situatie zorgen na een stevige botsing. Er kan een heftige brand ontstaan, een thermal runaway, die moeilijk is te blussen. Met steeds meer elektrische voertuigen op de weg wordt het risico op dergelijke branden de komende jaren groter."
Dompelbak soms te snel ingezet
Zo'n brand veroorzaakt giftige rook en is moeilijk te blussen. Een dompelbak gevuld met water voorkomt problemen, maar het Verbond heeft al eerder aangegeven niet blij te zijn met bergers die auto's voor de zekerheid enkele dagen in zo'n container zetten. In zo'n geval is de auto gegarandeerd total loss als hij uit het water wordt getild. Het nieuwe protocol geeft daarom onder meer antwoord op de vraag wanneer een dompelcontainer moet worden ingezet en hoe zo'n container moet worden bewaard en afgevoerd. Na een jaar wordt het protocol geëvalueerd.