Intermediairs over verkoop - Rutger Westenburg (Westenburg): 'We stonden als bedrijf op een kruispunt'

Intermediairs over verkoop - Rutger Westenburg (Westenburg): 'We stonden als bedrijf op een kruispunt'

Een assurantiekantoor verkopen, is vaak een levenswerk uit handen geven. Geen beslissing die over een nacht ijs gaat. Bovendien hebben verkopers te maken met een overspannen overnamemarkt. Hoe maak je dan de juiste keuzes? Op welke uitdagingen moet je letten? AMweb maakte een rondgang langs recentelijke overgenomen intermediairs. Dit maal: het door VLC & Partners overgenomen Westenburg Assurantiën.

Westenburg Assurantiën werd afgelopen februari overgenomen door het Bossche VLC & Partners. Het familiebedrijf staat met een omzet van 5,8 miljoen euro op plek 68 in de Top 100 Intermediair. Het merk Westenburg blijft bestaan, maar voormalig directeur van het familiebedrijf Rutger Westenburg gaat in een andere functie binnen VLC verder. Voor AMweb beantwoordt hij vier vragen.

Waarom heb je besloten om jouw kantoor te verkopen?
“We stonden als bedrijf op een kruispunt. Of zelfstandig verder gaan en flink moeten investeren in ICT, compliance en commerciële slagkracht óf zoeken naar een strategische partner die ons dit kon bieden. Met hulp van een coach en onze familie-adviseur hebben mijn broer Eric en ik de verschillende opties naast elkaar gezet. Van samenwerking op volmachtgebied tot volledige verkoop. We hebben ook zorgvuldig de belangen van de verschillende stakeholders afgewogen: klanten, medewerkers, aandeelhouders, familie. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om voor volledige verkoop te gaan.”

Het was zonder twijfel de meest leerzame en spannende tijd uit mijn leven”

Hoe heb je het verkoopproces ervaren?
“Het proces van inschakelen van een verkoopadviseur tot de uiteindelijke handtekening heeft bij ons maar vier maanden geduurd. In die tijd sta je onder extreem hoge druk. Het was zonder twijfel de meest leerzame en spannende tijd uit mijn leven, maar het was ook heel intensief. We hebben samen met onze adviseur een shortlist gemaakt van partijen waar we mee wilden praten. Het enige ‘probleem’ was dat in het verkooptraject geen enkele potentiële koper afhaakte. Ze vonden Westenburg allemaal een prachtbedrijf en dat gaf ons een trots gevoel, maar het maakte de keuze ook moeilijker.

Uiteindelijk hebben we de diverse partijen met elkaar vergeleken op basis van een lange lijst met criteria. Een belangrijke afweging bij de keuze van de koper, naast prijs natuurlijk, was dat de nieuwe partner ons bedrijf een stap verder kon brengen op het gebied van digitalisering, inkoop en klantbediening, wat onze medewerkers en onze klanten ten goede zou komen. Uiteindelijk heeft de professionele aanpak van VLC & Partners tijdens het verkooptraject de doorslag gegeven en hadden we met hen de beste klik.”

Wat is je advies voor andere intermediairs die willen verkopen?
“Een goede voorbereiding is het halve werk. Laat je omringen door de beste adviseurs. Betrek op tijd je accountant, fiscalist en jurist erbij, want er komt veel bij kijken. Dan is het fijn dat de ‘randvoorwaarden’ al geregeld zijn. Maar minstens zo belangrijk is dat je het proces vóór de start van de verkoop zeer zorgvuldig doorloopt. Vraag jezelf af: wil ik echt verkopen en wat zijn mijn of – bij meerdere aandeelhouders – ieders drijfveren, wensen en verwachtingen? Waar liggen mogelijke bezwaren en no go’s? Als je dat voor jezelf duidelijk op papier hebt staan, kun je vervolgens veel effectiever het verkoopproces in.

Het lijkt een rationele beslissing, maar de uiteindelijke keuze wordt toch grotendeels op gevoel bepaald”

Daarnaast is mijn advies: kies voor de partij waar jij je het meest prettig bij voelt. Als directeur of eigenaar ken je jouw klanten en medewerkers het beste. Praat met meerdere partijen en je voelt vanzelf met wie je een klik hebt, welke koper echt bij jou en jouw portefeuille past. Het lijkt een rationele beslissing, maar de uiteindelijke keuze wordt toch grotendeels op gevoel bepaald.”

Hoe nu verder: blijf je betrokken bij het bedrijf na de overname?
“Ik start binnenkort in een nieuwe functie binnen VLC & Partners. VLC is een dynamisch en ambitieus bedrijf waar ik me zeker thuis zal voelen, maar het zal natuurlijk wel wennen worden na 19 jaar in het eigen bedrijf werkzaam te zijn geweest. Spannend dus, maar het geeft me ook veel energie.”

Lees ook de andere interviews met recent overgenomen intermediairs: Marcel Janse (Schinkel) door Veldsink Advies en Angela Huckriede (Meeuwesen) door Vanbreda.

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.