Meeuwesen Adviesgroep uit Zeewolde werd eind maart overgenomen door Vanbreda Risk & Benefits. Het bedrijf bestaat uit vier dames, onder wie eigenaren Margreet van Heest en Angela Huckriede die beiden in dienst zijn getreden bij Vanbreda. De adviesgroep met een jaarlijkse omzet van 270.000 euro blijft voorlopig onder eigen naam werken vanuit het huidige kantoor. Vier vragen aan mede-eigenaar Huckriede.
Waarom hebben jullie het kantoor verkocht?
“Veel intermediairbedrijven zullen het herkennen. Naast je ‘gewone werkzaamheden’, zoals de advisering aan de relaties komen er nog veel andere werkzaamheden kijken bij het hebben van je eigen bedrijf. Denk hierbij aan de boekhouding, automatisering, personeel, marketing maar bovenal wet- en regelgeving. WWFT, AFM, AVG: dit alles moet worden ingebed in je organisatie.
Die werkzaamheden nemen bij een kleiner kantoor zoals het onze onevenredig veel tijd en kosten in beslag en dat is niet hetgeen we nou zo leuk vinden aan ons werk. We willen adviseren en onze klanten zorgen uit handen nemen, zodat zij zich kunnen richten op hun corebusiness. Maar we bemerkten dat juist wij steeds meer zaken naast onze corebusiness op het bordje hadden liggen.
Daarnaast is ook de consolidatie bij aanbieders in de verzekeringsmarkt een onomkeerbare trend, waardoor ons aanbod van verzekeringsoplossingen voor onze relaties onder druk kwam te staan. De keuze was niet altijd reuze, en je wilt toch het beste voor je relatie. Dan is het jammer dat je die niet altijd de gewenste oplossing kunt bieden.”
Hoe is het verkoopproces verlopen?
“Wij realiseerden ons vanaf dag 1 dat het verkopen van onze onderneming iets eenmaligs is en daarmee hadden we dan ook geen enkele ervaring. Onze eerste stap was het zoeken naar een verkoopbemiddelaar die bij ons past, waar het mee klikt. Dat is een belangrijke stap, want het gevoel aan de voorkant moet goed zijn. De klik moet er zijn om samen het verkoopproces tot een mooi resultaat te brengen.
In BHB Dullemond hebben wij die partner gevonden. Professionals met ruime ervaring. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. In alle stadia van de verkoop hebben we het gevoel gehad in goede handen te zijn en geen moment wakker gelegen met zorgen of het wel goed zou komen. Dat was de zorgeloze verkoop die we zochten en die hebben we dus ook gevonden. Daarmee voelt het dus niet dat we een uitdaging zijn aangegaan.
Heb geen haast. Neem en geef elkaar gewoon de tijd, dan is het verkopen van je bedrijf een mooi gezamenlijk proces. En weet van tevoren goed welk einddoel je voor ogen hebt, zowel voor je relaties en personeel als voor jezelf.”
Wat voor boodschap heb je voor andere intermediairs die willen verkopen?
“Neem een professioneel bureau in de arm om de verkoop te begeleiden. Bij het overnameproces komen veel verschillende facetten om de hoek kijken. Het is een proces: van het bepalen van de waarde van je onderneming tot het maken van een verkoopbrochure en het zoeken van passende kandidaat kopers.
Vergeet niet dat de dagelijkse werkzaamheden daarnaast gewoon doorlopen”
Daarna volgen de te voeren kennismakingsgesprekken, het beoordelen van het bod, de onderhandeling, het boekenonderzoek en dan als klap op de vuurpijl de juridische afhandeling. Wij hebben hiervoor niet de expertise niet in huis en vergeet niet dat de dagelijkse werkzaamheden daarnaast gewoon doorlopen. Begeleiding hierbij neemt je veel werk uit handen, maar ook het gevoel dat er iemand tijdens het proces naast je staat en dat het tot een bevredigend resultaat leidt.
Zorg dat je een goed gevoel hebt bij de koper. Dat je een mooie match hebt, met eenzelfde mindset en klantbeleving. Het moet gewoon goed passen. Dat is belangrijk voor jouw relaties en je personeel, maar ook voor jezelf. Zeker in ons geval, want wij ‘verhuizen’ met onze klanten mee naar de koper.”
Blijven jullie betrokken bij het bedrijf na de overname?
“Juist omdat we ons werk inhoudelijk heel leuk vinden, hebben we tot verkoop besloten en met de overname hebben we de mogelijkheid om onze werkzaamheden verder te verdiepen. De werkwijze van Vanbreda sluit naadloos aan bij wat wij al deden. Ook de extra slagkracht en mogelijkheden van kennisdeling passen goed bij ons. Hiermee blijft ons werk inhoudelijk interessant en uitdagend. Dat is goed voor ons, maar vooral ook voor onze zakelijke en particuliere relaties.”
Dit interview is onderdeel van een reeks artikelen, lees ook het interview met intermediair Marcel Janse van Veldsink-Schinkel.