Schinkel Adviesgroep is volgens Veldsink een echte ‘local hero’ met ruim 2 miljoen euro omzet en 24 medewerkers. De adviesgroep werd begin maart overgenomen door Veldsink Advies en gaat verder onder de naam Veldsink-Schinkel. Directeuren Erik Dellebeke en Marcel Janse blijven aan het hoofd van het kantoor staan. Laatstgenoemde beantwoordde voor AMweb een viertal vragen.
Wat waren de afwegingen om Schinkel Adviesgroep te verkopen?
“Het is uiteindelijk een combinatie van leeftijd en gezondheid, maar ook zeker om een nieuwe uitdaging aan te gaan en onderdeel te kunnen uitmaken van de grootste onafhankelijke tussenpersoon van Nederland. Zelfstandig doorgaan betekent zelf compliance, ICT, automatisering en personele zaken regelen. Bij Veldsink is dat allemaal perfect geregeld. Wij kunnen ons nu volledig richten op de contacten met onze klanten, onze corebusiness waar wij groot mee geworden zijn en kunnen de andere zaken die veel tijd slurpen uitbesteden.”
Welke uitdagingen kwamen bij het verkoopproces kijken?
“Er wordt op dit moment veel betaald in de markt. Voor ons gaven de gesprekken met Jan Veldsink de doorslag. Het gaat er bij ons niet om wie het meeste voor onze portefeuille wilde betalen maar om het totale plaatje, het gevoel en onze goede naam in ons werkgebied. Met vier aandeelhouders was het een hele toer om iedereen zover te krijgen om in te laten zien dat verkoop, gericht op de toekomst, voor Schinkel Adviesgroep de beste oplossing is. Verder waren wij niet afhankelijk van geldverstrekkers en werd het verkooptraject perfect begeleid door de experts van Veldsink Adviesgroep. Wij blijven onder de naam Veldsink-Schinkel zichtbaar voor onze klanten en versterken onze gezamenlijke positie in ons hoofdwerkgebied Walcheren.”
Ga niet te snel in zee met partijen die je assurantieportefeuille puur als snel winstobject zien”
Wat voor tips heb je voor andere intermediairs die willen verkopen?
“Ga niet te snel in zee met partijen die je assurantieportefeuille puur als snel winstobject zien en deze in korte tijd proberen voor nog meer door te verkopen. Neem de tijd om de eerste gesprekken op te starten en verkoop niet te snel. Neem pas een beslissing op het moment dat je overtuigd bent dat het voor je personeel, klanten en voor jezelf de beste oplossing is. Maar wat ook heel belangrijk is om de toegevoegde waarde van de koper juist in te schatten.”
Blijf je betrokken bij het bedrijf na de overname?
“Ik blijf voorlopig betrokken als directeur naast mijn compagnon Erik Dellebeke. Omdat ik vind dat wij nog veel te veel plezier beleven aan het verkrijgen van de opdracht van de klant. Voor ons gevoel blijven wij dan ook ondernemers in loondienst en zal de concurrent onze aanwezigheid in de regio goed blijven merken.”