Startende intermediairs - Nordin el Faresi (NTM): 'Lagere provisie kan net het verschil maken voor taxichauffeur'

Startende intermediairs - Nordin el Faresi (NTM): 'Lagere provisie kan net het verschil maken voor taxichauffeur'
Nordin el Faresi (links) en zijn broer Kamal

Provisietransparantie. Consolidatie. Verharding in de zakelijke markt. Het intermediair kent anno 2021 vele uitdagingen. Wie zijn dan de intermediairs die ondanks alles toch nu starten? In een serie op AMweb gaan we met deze ondernemers in gesprek. Nordin el Faresi van NTM Verzekeringen, specialist in taxiverzekeringen, vertelt.

Nordin el Faresi en zijn broer Kamal zagen vanuit hun administratiekantoor hoe veel taxiondernemers tegen problemen aanliepen met verzekeringen. Ze werden elk jaar duurder en ook voor nieuwkomers was het lastig om een schappelijke premie te krijgen, vertelt El Faresi. “We zijn maar een klein startend kantoor, maar hebben toch getracht om daar wat verandering in te brengen. Met die motivatie zijn we erin gerold.” De broers hebben beiden een financiële achtergrond, dus een assurantiekantoor leek een logische zet. Met de klanten die het tweetal vanuit het administratiekantoor meenam, werd een kleine portefeuille opgebouwd.

Uitgestelde campagne

Ze begonnen in december 2019, vlak voor de coronacrisis. “We hadden een mooie start willen maken en een campagne willen uitrollen, maar dat mocht helaas niet zo zijn. Dat is allemaal op een laag pitje komen te staan”, zegt de ondernemer. Daarnaast werden veel voertuigen geschorst tijdens de coronacrisis en hebben sommige taxichauffeurs zelfs moeten stoppen. “We praten over bepaalde chauffeurs die een premie tussen de 400 en 500 euro per maand moeten betalen en in tijden dat er weinig omzet te behalen is, loopt dat heel snel spaak.”

Toegenomen schadelast

NTM Verzekeringen heeft daarnaast te maken met andere problemen die veel dieper zijn volgens El Faresi. Hij noemt de veranderde markt, de hoeveelheid actieve spelers en schadelast. “Er zijn veel jonge bestuurders bijgekomen en helaas is daarmee ook de schadelast behoorlijk toegenomen. Ook de drukte in de grote steden is de afgelopen jaren alsmaar toegenomen, dus de kans op schade is veel groter.” Dat heeft ertoe geleid dat er amper nog verzekeraars bereid zijn om taxi’s te verzekeren.

Eén partij

Volgens El Faresi is er de afgelopen jaren echt een kaalslag gaande. “Waar er ongeveer 4 jaar geleden 4 of 5 aanbieders waren, zijn dat er in Randstand nu twee. Je kunt ofwel bij de Vereende terecht of bij Avéro Achmea. En als je dieper gaat inzoomen op wie dan waar terecht kan, dan is de keuzemogelijkheid vaak wel gereduceerd tot één partij.” Taxi-adviseur Tom van Egmond van Kartago zei vorig jaar al tegen AM dat de Vereende de laatste serieuze partij is op de markt voor taxiverzekeringen.

Tegen dit soort problematiek vecht je als assurantiekantoor niet zomaar”

“En de hoge schadelast zorgt er natuurlijk weer voor dat de premies jaar op jaar omhoog gaan. Tegen dit soort problematiek vecht je als assurantiekantoor niet zomaar”, vervolgt El Faresi. “We hebben alleen controle over onze werkwijze, hoe efficiënt die is en tegen welke provisie. Dat is natuurlijk maar een schil van de premie, maar daar kan het verschil in worden gemaakt en een besparing opleveren. Dat is ook de belofte waarmee wij deze uitdaging zijn aangegaan.”

Het nieuwe goud

Preventie blijft belangrijk en El Faresi zegt zijn klanten daar alert op te maken. “Die schadevrije jaren zijn het nieuwe goud, dus daar moeten we zuinig op zijn.” Hij noemt een voorbeeld waarbij een taxichauffeur alleen terecht kan bij de Vereende, omdat hij minder dan 4 schadevrije jaren heeft. Deze chauffeur zou 3 maanden vooruit moeten betalen, plus een borg van 268 euro. “En die premies zijn niet gering met weinig schadevrije jaren. Dat zijn bedragen tussen de 1.500 en 2.000 euro die een beginnende chauffeur één keer vooruit mag betalen. Terwijl een chauffeur met 4 schadevrije jaren zo bij Avéro Achmea geaccepteerd wordt en dan misschien 200 of 300 euro premie per maand betaalt.”

Hoe ga je daar dan mee om is de vraag. El Faresi zegt veel te hebben geïnvesteerd om de processen van het advieskantoor te optimaliseren en te automatiseren. Daardoor zouden hij en zijn broer heel efficiënt kunnen werken. “We hebben een sterke affiniteit met IT en dat passen we graag toe waar mogelijk. Zodoende rekenen we in vergelijking tot andere assurantiekantoren een veel lagere provisie. Waardoor we wel een verschil kunnen maken in die premie.”

Laadje voor de toekomst

De ambitie van Nordin en Kamal el Faresi is om hun bedrijf in de toekomst te laten groeien. Of ze hun zaak ooit zouden willen verkopen, weten ze nog niet, hoewel ze al wel zeggen te zijn benaderd door een partij die geïnteresseerd was om portefeuilles over te nemen. “Die brief heb ik in een laadje bewaard voor de toekomst”, zegt Nordin El Faresi hierover. Al lijkt het hem wel een voor de hand liggende exit-strategie voor ondernemers die hun bedrijf niet kunnen of willen overdragen aan bijvoorbeeld familie.

Eerst organiseren

Tot slot voert de jonge ondernemer nog één tip aan voor andere startende adviseurs: ga organiseren voor je gaat informatiseren. “Je hebt veel IT nodig in deze branche, als je alleen al kijkt naar de hoeveelheid systemen waarmee we moesten aankoppelen.” Volgens hem moet je als beginnende intermediair dan ook goed stilstaan bij de processen en de stappen die noodzakelijk zijn, zodat je niet met onnodige stappen zit. “En zorg voor IT of CRM-systeem dat daar heel goed op aansluit.”

NTM Verzekeringen uit Haarlem is eind 2019 gestart door de broers Nordin en Kamal el Faresi. Het tweetal specialiseert zich in schadeverzekeringen voor de taxibranche. Inmiddels is hun portefeuille uitgegroeid tot zo’n honderd klanten.
Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.