Wat Van Egmond betreft is het een basisprincipe van zijn vak: altijd bereikbaar zijn. Voor hem geen ingewikkelde belmenu’s of contactformulieren, maar gewoon een 06-nummer op de site. Je kunt altijd bellen en appen. Ook na vijf uur. “Als je om acht uur ’s avonds wordt gebeld door een vriend, neem je toch ook de telefoon op? Ze bellen echt niet met z’n tienen tegelijk.”
Als jij je klanten het vel over de neus trekt, verdien je niets meer”
Geen toeristen, geen taxi
Het levert hem veel goodwill op van zijn doelgroep. Al waren het in maart vaak geen leuke telefoontjes; meestal verzoeken om de verzekering te schorsen. Zonder toeristen in Amsterdam blijven de taxi’s leeg. Van Egmond reageert altijd direct, zonder morren. “Moet je dan boos worden? Ik overleef het wel, maar die mensen hebben geen werk. Als jij je klanten het vel over de neus trekt en je bent moeilijk bereikbaar, verdien je niets meer. Dat vergeten mensen nooit.”
Markt trekt weer aan
Gelukkig merkt hij dat de markt alweer wat aantrekt. Vanuit huis, dat wel. Van Egmond werkt het liefst low budget. Doordeweeks heeft hij sowieso geen vast kantoor nodig, want “zakelijke klanten bezoek je, die komen niet langs”. In het weekend is het anders. Dan staat hij normaal gesproken op de Bazaar in Beverwijk, dicht bij de klanten. “Daar lopen veel mensen van niet-Nederlandse afkomst. Die rijden in taxi’s”, legt hij uit.
Weet je hoe mijn marketing eruit ziet? Ik ga een avondje uit in Amsterdam, bestel een taxi of een Uber en deel mijn kaartje uit”
Winkelruimte in de Bazaar
Zijnn winkelruimte in de Bazaar is gevuld met een tafel, een bank en een koffiezetapparaat. Meer heeft hij niet nodig. Reclame maken in de rest van Nederland hoeft niet. Bijna een derde van alle taxibedrijven in Nederland is gevestigd in Amsterdam. “Weet je hoe mijn marketing eruit ziet? Ik ga een avondje uit in Amsterdam, bestel een taxi of een Uber en deel mijn kaartje uit. Zo’n ritje kost een tientje en je hebt er zo een paar klanten bij, want ze vertellen het allemaal aan elkaar door. Het is heel gericht.”
Zo goedkoop mogelijk de taxi verzekeren
Van Egmond ging aanvankelijk op de Bazaar staan om gewone autoverzekeringen te verkopen. Dat werkte niet. Maar de taxichauffeurs stapten wel zijn zaak binnen. “Dus toen was de vraag: hoe gaan we zo goedkoop mogelijk die taxi verzekeren?” Na een uitstapje bij Avéro Achmea kwam hij uit bij de Vereende. In feite de laatste serieuze partij op de markt voor taxiverzekeringen, maar Van Egmond zweert erbij. “Ik kan daar in drie kwartier een auto verzekeren. En geen overbodige slotvragen. Daarom werk ik heel graag met ze.”
Belang van de klant
Ondanks zijn prettige werkrelatie vindt Van Egmond het eigenlijk belachelijk dat uitgerekend de Vereende het beste aanbod heeft. “Het zou toch de laatste redding moeten zijn, het sluitstuk van de WAM.”
Het is voor hem illustratief hoe verzekeraars nog steeds niet per definitie in het belang van de klant denken. Daarom verbaast hij zich er ook over hoe sommige intermediairs zich gedragen alsof ze medewerker van een maatschappij zijn. “Toen ik in 2000 begon leerde je dat je als intermediair in de distributiekolom aan de kant van de klant staat. Jij moet het belang van je klant vertegenwoordigen. Dus doe je dan alsof je een ambtenaar bent, of ga je naast ze staan?”
Alles per Whatsapp
Geen pennenlikker willen zijn betekent voor Van Egmond laagdrempeligheid behouden. Daarom kan alles bij hem via Whatsapp. Schades melden, wijzigingen doorgeven, een groene kaart opvragen, app het door, en het is mogelijk. “Klanten vinden het ook prettig. Schadeformulier? Maak maar een fotootje. De kwaliteit is tegenwoordig zo goed, dat kan gewoon.”
‘Het komt weer terug’
Van Egmond schat dat de coronacrisis hem zo’n 80 procent aan omzet gekost heeft. “Het is niet anders. Als je heel specifiek werkt, dan ben je ook sneller de sigaar. Maar het begint echt weer terug te komen. Ik krijg de eerste offerteaanvragen alweer binnen. Het is heel plat: als je een vriend bent van je klanten, dan maak je het verschil.”
Meer artikelen lezen uit AMmagazine? Lees nu de nieuwste editie!
Als AMmember heb je toegang tot een digitale versie van het magazine. Een AMmembership kun je hier afsluiten >>
Ben je al (betalend) abonnee en wil je toegang tot de digitale versie van AMmagazine? Log je voor de eerste keer in? Bekijk dan de uitleg >>