Hoe bereik je Gen Z? 'Wij zijn de adviseurs op sneakers'   

Hoe bereik je Gen Z? 'Wij zijn de adviseurs op sneakers'   
Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd

Hoe bereik je als financieel adviseur de jonge generatie? Het is een vraag waar menigeen mee worstelt. Bijna twee derde van de Nederlanders tussen 18 en 24 jaar wil graag persoonlijk advies, blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Motivaction in opdracht van SNS en de Volksbank. Maar hoe ze vervolgens in contact komen met een financieel expert, weet ruim de helft van Gen Z niet. "Je moet het vertrouwen zien te winnen van de jongeren", zegt Pieter IJdo, mede-eigenaar van Ferzekerd.

IJdo en zijn kompaan Fatih Sahin profileren zich als de nieuwe generatie adviseurs. Ze zijn jong en ze profileren zich anders dan een regulier kantoor. IJdo: “In mijn vorige baan bij de Rabobank werd van mij verlangd dat ik in pak naar kantoor kwam. Maar dat pak paste helemaal niet bij mij. Het was niet wie ik was. Op een gegeven moment stelde ik mezelf de vraag: ‘waarom moet ik me anders kleden als ik naar het werk ga?’ Natuurlijk, het straalt wellicht kunde en vertrouwen uit, maar het was niet wie ik was.”

Fatih Sahin, mede-eigenaar van Ferzekerd
Fatih Sahin, mede-eigenaar van Ferzekerd

Adviseurs op sneakers

Hetzelfde gevoelde leefde bij Sahin, die ook werkzaam was bij de Rabobank. De twee besloten te vertrekken bij de bank en richtten in het voorjaar van 2022 een eigen kantoor op. IJdo: “Wij wilden gaan ondernemen. Daarbij wilden we het op een andere manier doen. De uitstraling moest anders. Daar waar we eerst nog begonnen onder de naam IJdo & Sahin Financieel Advies, bedachten we al snel dat ook onze naam te traditioneel was. We zijn overgegaan naar Ferzekerd en we willen nu een merk neerzetten. Dat heeft een hele andere uitstraling dan bijvoorbeeld de Rabobank.

Wij zijn de adviseurs op sneakers. Wij bieden dezelfde producten aan als onze collega's, maar die sneakers spreken de jonge generatie aan. Hypotheken en verzekeringen zijn vertrouwensproducten. Om dan als adviseur in pak tegenover een klant te gaan zitten, heeft een afschrikkende werking. De jonge generatie staat echt anders in de wedstrijd dan de oudere generatie. Ik gedraag me echt niet anders als ik in een pak tegenover iemand zit dan in mijn normale kleding. Ik voer hetzelfde gesprek.”

Ze weten de adviseur lastig te vinden

Het klantenbestand van Ferzekerd bestaat voor tachtig procent uit mensen in de leeftijdscategorie van 25 tot 35 jaar. Zij komen voornamelijk binnen via mond-tot-mondreclame. IJdo: “Zij hebben een enorme behoefte aan goed advies, maar weten de adviseur lastig te vinden. Ik ken veel voorbeelden van jonge hardwerkende ondernemers bij wie het onderwerp verzekeringen volledig ondergesneeuwd is. Ze werken twaalf uur per dag, maar aan een AOV denken ze niet. Laat staan dat ze nadenken over hun pensioen. Daarin moeten ze echt worden begeleid.”

Gen Z nog geen speler op de markt

IJdo erkent dat de generatie jonger dan 25 jaar, Gen Z, nog maar mondjesmaat aanklopt voor financieel advies. “Het merendeel van hen kan de woningmarkt nog niet op omdat de huizenprijzen zo hoog zijn. Zij kloppen dus ook niet aan bij ons voor advies. De gemiddelde prijs van een woning is 467.000 euro. Daar zit een hypotheek op van 2.200 euro in de maand. Dat is niet te betalen voor starters. De kwestie is dus eigenlijk niet dat ze ons niet weten te vinden, maar ze hebben eigenlijk niet veel bij ons te zoeken.”

Informeel contact

Naast de manier van kleden ervaart IJdo nog een groot verschil tussen zijn werk bij de bank en als eigenaar van zijn eigen financieel advieskantoor. Dat is de manier hoe hij contact heeft met klanten. “Bij de bank was het standaard om de klant op kantoor uit te nodigen voor een gesprek. Die gesprekken hadden vervolgens een heel vast stramien. Een lean proces, waar je zo min mogelijk tijd aan kwijt was. Ik hecht nu veel waarde aan het informele contact. Ik heb mijn mobiele telefoon altijd bij me en klanten mogen me altijd een bericht sturen.

De formele procedures moeten doorlopen worden, dat is een vanzelfsprekendheid. Maar ik wil wel graag toegankelijk zijn voor mijn klanten en dat zeg ik ze ook”

Zeker de jonge generatie is tegenwoordig veel beter in een gesprek voeren via WhatsApp dan telefonisch. De formele procedures moeten doorlopen worden, dat is een vanzelfsprekendheid. Maar ik wil wel graag toegankelijk zijn voor mijn klanten en dat vertel ik ze ook. De meeste vragen over een product komen in je op als je 's avonds op de bank tv kijkt. Stuur die vragen direct naar mij, geen probleem. Zelfs midden in de nacht. Ik kan niet altijd direct reageren, maar op die manier blijft het niet liggen.”

Social media

IJdo ontmoet de meeste nieuwe klanten op het schoolplein van zijn kinderen, bij de voetbalvereniging of via bestaande klanten. De mensen die hij daar niet tegenkomt, hoopt hij in toenemende mate te werven via de digitale kanalen. “Het is tegenwoordig belangrijk om je te manifesteren via Instagram en andere social media-platforms. Op die manier kun je zichtbaarheid creëren. Wij hebben onlangs een aantal filmpjes gemaakt voor TikTok. Sahin besloot ze ook te delen op LinkedIn.

Dat is natuurlijk helemaal geen platform voor dergelijke filmpjes. Het grappige is dat wij juist daar reactie op kregen. Het stak af ten opzichte van de rest. In die filmpjes bleven wij wel onszelf. Zoals wij ons gedroegen en spraken, zo doen wij dat ook als je langskomt bij ons op kantoor. Op die manier proberen wij ook het vertrouwen te winnen. Ik kan me niet één keer presenteren en hopen dat daar iets uitkomt. Juist die stap daarna is ook belangrijk.”

Ik ben ook van mening dat de overheid lenen niet moet stimuleren. Dat wordt veel te veel gedaan”

Lenen niet stimuleren

De generatie jonger dan 25 jaar kan nog maar moeilijk haar weg vinden op de huizenmarkt. IJdo merkt op dat dat probleem alleen maar groter wordt. “Er moeten meer huizen worden gebouwd. Dat is een gegeven. Ik ben ook van mening dat de overheid lenen niet moet stimuleren. Dat wordt veel te veel gedaan. Door het lenen te stimuleren, veroorzaken ze eigenlijk alleen maar dat de huizenprijzen nog hoger worden.

Neem de starterslening. Als iemand op zijn of haar inkomen twee ton kan lenen, zorgt de starterslening ervoor dat ze nog twintigduizend euro erbij kunnen lenen. Dat betekent dat ze alleen maar meer kunnen lenen. Die huizenprijzen gaan dan alleen maar stijgen. Neem ook het afschaffen van de overdrachtsbelasting voor bepaalde starters en tot 35 jaar en tot een bepaalde prijs. De verkoper denkt vervolgens: ‘ik kan mijn prijs nog verder opschroeven want de kopers hoeven minder geld in te brengen.’ Die koper denkt weer: ‘ik kan iets meer geld gebruiken voor het kopen van die woning.’ Het werkt elkaar in de hand.”

Dus vindt IJdo dat kopers minder moeten kunnen lenen. “Als een koper minder kan lenen, dan kan een koper de woning voor minder verkopen. Dat gaat pijn doen. Maar hoe meer we stimuleren om meer te kunnen lenen, hoe hoger de prijzen worden. De markt wordt dus steeds minder toegankelijk voor starters en dus de jonge generatie.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.