Uiterwijk Winkel is een echt familiebedrijf. Bart en zijn neef Jaap Uiterwijk Winkel zijn derdegeneratie-eigenaar van het in een voormalig bankgebouw gehuisveste verzekeringskantoor in Hoogeveen. Erik van der Laan is algemeen directeur en de neven zelf zitten in de buitendienst.
De boer is altijd aandachtsgebied geweest
Bart Uiterwijk Winkel benadrukt dat hij zijn bedrijf niet zuiver als agrarisch kantoor wil profileren. “Wij zijn meer dan dat, ook al is de ‘boer’ wel altijd een aandachtsgebied geweest. Opa Uiterwijk Winkel wist in de roerige jaren twintig niet meer waar hij geld mee kon verdienen. Toen kwam de Wam, de Wet aansprakelijkheid motorvoertuigen. Er waren enkele boeren die een tractor hadden gekocht en sommige vermogende particulieren hadden een auto. Aangezien hij toch al bij de boeren kwam om zaden te verkopen is hij de verzekeringen erbij gaan verkopen. Dat bleek achteraf een goed bedrijfsmodel te zijn.”
Deel Topland-portfeuille in 2006 aangekocht
Er zit volgens Bart Uiterwijk Winkel “geen enkele boer verscholen in welke Uiterwijk Winkel dan ook”. “Opa is er ooit mee begonnen, vervolgens zijn we doorgerold van de boer naar De Boer Supermarkten. Mijn vader en oom namen al vrij vlot na de oorlog – zonder dat ze het doorhadden – afscheid van de boer als doelgroep en schaalden meer op naar de middenstand en het grootwinkelbedrijf. Veel later raakten we Super De Boer weer kwijt toen die via een omweg terechtkwam bij Jumbo. We hebben heel lang agrariërs bediend, maar niet dominant. Toen we in 2006 voor onze regio een deel van de Topland-portefeuille kochten, kwamen we terug waar het begonnen was: agrarisch.”
Van de totale omzet komt tussen de 25 en 30% uit de agrarische sector. Uit de zakelijke markt 60% en circa 10% uit de echt particuliere markt. “Overigens is de dga bij ons geen particulier. Dat geldt voor de boer ook; daar loopt alles door elkaar heen. Het mooie aan de boer is dat hij bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor bedrijven, inclusief het particuliere risico. Dat is de enige bedrijfstak die dat niet gesplitst heeft.”
Persoonlijk contact staat centraal
Persoonlijk contact staat bij het Drentse verzekeringsbedrijf, dat overigens zijn klantenkring in een groot deel van Nederland heeft, centraal. “De boer op”, zegt Van der Laan. “Al gaat er meer digitaal; die weg is niet om te keren. Maar persoonlijk contact willen we niet verliezen.” “De internetklant is niet de klant van Uiterwijk Winkel”, zegt Bart Uiterwijk Winkel stellig. “Daar zijn wij wel mee aan de slag geweest, maar dat is niet ons ding.”
Op de gevel staat verzekeringen
In het verleden maakte Uiterwijk Winkel bewust keuzes. “Makelaardij, hypotheek- en pensioenadvisering zijn activiteiten waarmee wij zijn gestopt vanwege onvoldoende succes of omdat het te weinig body had.” Van der Laan: “We hebben bewust verzekeringen op de gevel staan en niet hypotheken, financiering en alles wat je nog meer op de gevel kunt plakken. Wij hebben volop de focus op verzekeren. Voor andere disciplines hebben wij overigens een prima netwerk van specialistische partijen om ons heen verzameld.”
Specialist collectieve inkomensverzekeringen
Ondernemers die bij Uiterwijk Winkel binnenkomen, kiezen volgens de heren vooral voor het kantoor vanwege de specialistische kennis op het gebied van collectieve inkomensverzekeringen. “Dat is voor bedrijven met personeel de hoofdmoot van hun totale premie. De rest is aansprakelijkheid, brand en wagenparken. Dat neem je erbij, terwijl je daar vroeger op binnenkwam.”
In 30 jaar 15 oevrnames
In de afgelopen pakweg dertig jaar deed Uiterwijk Winkel circa vijftien overnames. Bart Uiterwijk Winkel: “De laatste jaren zit de autonome groei er zo in dat we daar onze handen vol aan hebben”. Van der Laan: “De autonome groei gaat harder dan de gekochte groei. We zijn niet op zoek naar kantoren die we kunnen overnemen. Als er echter een kantoor te koop komt dat goed aansluit, dan zullen wij daar wel degelijk naar kijken.”
We vinden het belangrijk om te ademen in de samenleving; dan heb je er een gevoel bij wat leeft”
Uiterwijk Winkel wil midden in de samenleving staan. “We ademen in de samenleving. Dat vinden we belangrijk; we hebben dat altijd gedaan. We zijn betrokken bij de voetbalclub, diverse businessclubs en ook bij de serviceclub laten wij ons gezicht zien. Dat is leuk en je hebt een gevoel bij wat leeft.”
Jongelui kiezen minder voor het vak
Bart Uiterwijk Winkel is vol vertrouwen voor de toekomst, al is de kans nihil dat de vierde generatie in het bedrijf stapt. “Iedereen vindt het altijd jammer, maar je moet datgene doen wat je leuk vindt. Jongelui kiezen steeds minder voor het vak, wat ook met de complexiteit te maken heeft.”
Diezelfde complexiteit zorgt er ook voor dat er in de optiek van Uiterwijk Winkel een markt blijft voor het intermediair. “Het is zo complex dat wij vol vertrouwen zijn dat onze meerwaarde relevant is en blijft. Die wordt alleen maar groter. De grootste verandering voor de toekomst is dat de klant en de wetgeving veranderen. Daar moet je in meebewegen.”