Wie weleens de Van Brienenoordbrug over rijdt, kan het bijna niet zijn ontgaan: de beeltenis van Herman den Blijker die de gevel van Schreuder Verzekert tot voor kort sierde. De bekende Rotterdamse kok is een van de klanten van het verzekeringsbedrijf dat onder meer de horeca als niche heeft. “We hebben een campagne met Herman gedaan, omdat hij dat ook leuk voor ons vindt”, zegt CEO Marijn Moerman.
‘Gun je regionale helden business’
Hij doet zijn verhaal in de Markthal, waar ook een deel van de horecaondernemers klant is óf klant van intermediaire klanten. “Waarom zou je je verzekeringsactiviteiten buiten Rotterdam leggen, terwijl je ook lokaal zaken kunt doen? Gun het je regionale hero’s; zo proberen we ook onze business naar Den Blijker te brengen door rond kerst bij Goud te gaan eten met het team.”
Schreuder Verzekert ontstond in 2017 uit een samenvoeging van Assurantiemakelaar P. Schreuder & Co uit Rotterdam en assurantiekantoor Biemond Moerman & Wichers uit Bergschenhoek. Een overname in datzelfde jaar van Schouten Insurance International Assuradeuren (SIIA) zorgde ervoor dat een onderneming van formaat ontstond.
Rotterdams DNA
“Je afspraken nakomen, duidelijk zijn, de mouwen opstropen”, zo omschrijft Moerman de kenmerken van het bedrijf. “Dat is het Rotterdamse dna. We merken dat de regio dat prettig vindt, al zit 40% van de klanten daarbuiten. Blijkbaar wordt die manier van werken ook elders gewaardeerd.”
Schreuder Verzekert heeft de focus op de zakelijke markt. De horeca is ‘het kindje’ van Moermans compagnon Danny Wichers. “Hij snapt hoe een horecabedrijf werkt.” Maar, Schreuder wil niet alleen met de horeca geassocieerd worden, omdat andere sectoren, zoals vastgoed, net zo belangrijk voor het bedrijf zijn.
Onze insteek is dat we alles zouden moeten kunnen verzekeren. En als het niet standaard kan, dan wordt het maatwerk”
Meer IT, maar niet minder persoonlijk
“Onze insteek is dat we alles zouden moeten kunnen verzekeren. En als het niet standaard kan, dan wordt het maatwerk. Al is dat wel mensenwerk, urenwerk.” IT speelt een belangrijke rol. “Onze doelstelling is om van particulier tot beurs alles digitaal binnen te brengen via een eenduidig aanvraagportaal. De aanvraag gaat automatisch door de machine en wanneer die niet meteen kan worden geaccepteerd – omdat er bijvoorbeeld geen standaardproduct voor is – komt die uit bij onze specialisten. Maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf minder persoonlijk wordt. Juist door meer IT komt er ruimte voor echte aandacht, voor de inzet van onze ervaring en expertise. Want dat is waarop wij willen uitblinken.”
Meer voor minder
Schreuder is aangesloten bij het Centraal Volmacht Bedrijf. “Daar hebben volmachtbedrijven de krachten gebundeld op gebied van IT, kennis, controle, inrichting; eigenlijk alle zaken die ieder kantoor anders zelf moet doen. Door ons te verbinden hebben we meer voor minder. Wat ook erg leuk is, is dat we nu veel collega’s erbij hebben gekregen met dezelfde passie voor het verzekeringsvak met wie wij onze ervaringen kunnen delen.”
De samenwerking met het Centraal Volmacht Bedrijf past in het streven van Schreuder om de dienstverlening verder te optimaliseren. “Elke stap die we kunnen zetten in het digitaliseren van processen betekent dat wij onze kennis en kunde dichter bij onze klant kunnen krijgen. Digitaliseren is er voor het gemak en daardoor ontstaat ruimte voor persoonlijke aandacht. Digitaal en verbinden is ons thema om relevant te blijven. Een verzekering is uiteindelijk gewoon een product dat gekocht wordt op een manier zoals we ook andere producten kopen.”
Nieuwe fase: snel handelen bij overnamekansen
Groei betekent dat je betere mensen kunt aantrekken, meer financiële slagkracht krijgt, je kunt leukere dingen doen en je wordt serieuzer genomen in de inkoophoek”
De inzet op IT maakt Schreuder Verzekert klaar voor een nieuwe fase. Het afgelopen jaar stond in het teken van (proces)optimalisatie nadat een vrij grote overname was gedaan. Eerst moest alles weer in rustiger vaarwater komen. “We staan nu weer open voor het overnemen van een bedrijf of klantportefeuille. Groei betekent dat je betere mensen kunt aantrekken, meer financiële slagkracht krijgt, je kunt leukere dingen doen en je wordt serieuzer genomen in de inkoophoek.”
Afgelopen jaar is hard gewerkt aan het on-boardingproces voor overname van portefeuilles. “Wanneer je voorbereiding goed is, kun je snel handelen en belast het de organisatie minder. We hebben het niet voor het zeggen wat we op ons pad krijgen, maar onze operationele afdelingen zijn voorbereid.”