Gerard van Rooijen (NN) over de overname van Heinenoord: 'De consolidatietrend gaat gewoon door'

Gerard van Rooijen (NN) over de overname van Heinenoord: 'De consolidatietrend gaat gewoon door'

NN Group neemt Heinenoord over. Een stap die volgens Gerard van Rooijen, NN-directeur Zakelijk Schade, het bewijs is dat NN gelooft in de toekomst van het intermediair distributiekanaal. Voor AMweb beantwoordt hij een zestal vragen over de overname.

David Knibbe, ceo NN Group, zei begin dit jaar nog dat NN geen ambitie had om de grootste tussenpersoon in Nederland te worden. Wat is er in de tussentijd veranderd?
“De basis van onze dienstverlening is juist een hele succesvolle samenwerking met de business partnerships die we hebben. Tegelijktijdig zien we de kracht van het intermediair om de wensen van de klant goed te begrijpen, daar op in te kunnen spelen met advies en te signaleren waar de behoefte is aan producten. Dat heeft ertoe geleid dat we onze positie in de distributie verder wilden versterken. We hebben daar natuurlijk met Zicht en recent met een minderheidsbelang in ABW al een positie om heel specifiek meer zicht te krijgen op de ontwikkeling en kennis van de logistieke dienstverlening.”

Hoe kijken jullie tegen de huidige consolidatie in het intermediair aan?
“We zijn een speler in de keten, en we zien die beweging. Ik denk dat dit deels te verklaren is doordat een aantal houders van advieskantoren een leeftijd bereiken waarop ze hun kantoor willen verkopen. Die consolidatietrend is er en zal de komende jaren ongetwijfeld doorgaan. We zien niet dat dit snel ten einde komt. Dit wordt ook gedreven door toenemende toezichteisen, maar ook met de ambitie om de kwaliteit van advies en adviesmodellen verder te professionaliseren en te optimaliseren.”

Heeft NN nog meer overnameplannen in de intermediairmarkt?
“Heinenoord heeft die strategie om daarin te groeien en dat is ook het construct waarin wij zien dat die groei verder zal plaatsvinden. Dat is feitelijk het voortzetten van de huidige strategie van Heinenoord. Als er een interessante niche langskomt, zoals ABW, kan ik een overname niet uitsluiten. Maar voor ons is er niet het idee om vanuit NN veel kleine acquisities te gaan doen. Heinenoord heeft een buy and build strategie en met het belang in Heinenoord willen we daar invulling aan geven.”

Heinenoord heeft producten op de plank liggen van alle verzekeraars en dat blijft zo, maar gaan jullie de NN-producten wel meer naar voren schuiven?
“Vanuit Heinenoord is het belangrijk dat het belang van de klant wordt bediend. Heinenoord is ook serviceprovider naar een aantal onafhankelijke adviseurs. Ik denk dat die er ook belang bij hebben dat Heinenoord op een goede manier keuzes maakt. Het is niet nieuw dat een serviceprovider of volmachtbedrijf geheel of gedeeltelijk in eigendom is van een verzekeraar. Dat zien we op meer plekken. Met de invulling zoals wij die aan Zicht geven, maar ook zoals andere verzekeraars in de Nederlandse markt dat met hun eigen distributiepartners doen, blijkt dat dit model prima kan functioneren.”

Wij hebben onlangs juist de samenwerking met Voogd & Voogd verlengd”

NN gaat op termijn de directe particuliere schadeverzekeringen van de samenwerking met Voogd & Voogd weer voor eigen rekening genomen. Hoeveel effect heeft deze overname op die samenwerking?
“Die heeft daar geen effect op. Wij hebben onlangs juist de samenwerking met Voogd & Voogd verlengd. We zijn heel tevreden over de samenwerking die we hebben rond de uitbesteding van onze intermediaire retailportefeuille en dat continueren wij ook.”

Is dit weer, zoals in de tijd van de captives, een volgende stap op weg naar een stevige greep van verzekeraars op het intermediair?
“Dat denk ik niet, als je kijkt naar de verhoudingen in de markt dan zie je juist dat er veel is veranderd. Er is geld van private equity in de Nederlandse markt besteed aan distributiepartijen. We zien ook veel partijen die nog in eigendom zijn van de oprichters of aandeelhouders. Ik denk dat het een behoorlijk gevarieerde eigendomsstructuur is in de Nederlandse markt. Dat is ook gewoon goed.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.