Zes vragen aan David Knibbe (NN): 'Vivat draagt al bij aan ons resultaat'

Zes vragen aan David Knibbe (NN): 'Vivat draagt al bij aan ons resultaat'

Ceo David Knibbe van NN sprak na afloop van de presentatie van de jaarcijfers over 2020 nog met AMweb. Over de cao-onderhandelingen, de integratie van Vivat, de 'tussenpersonen', de lastige aandeelhouder Elliott en de gevolgen van thuiswerken. Knibbe: 'Mensen werken thuis eerder meer dan minder'.

Hoe gaat de integratie van het Vivat-schade onderdeel? Wil dat een beetje ingepast raken in de NN-structuur?
Knibbe: “We hebben een goede start gemaakt. Het presteert zelfs boven onze verwachting en droeg in de tweede helft van 2020 26 miljoen euro bij aan het resultaat. Ik ben onder de indruk van de samenwerking en de integratie. Het zijn nieuwe collega’s die nog nooit op ons kantoor zijn geweest. Schade heeft in het algemeen een goed jaar gedraaid met een combined ratio van 95,7. Als je voorheen bij SNS een verzekering sloot was dat een verzekering van Vivat. Nu is dat dus een NN-verzekering. En die hele straat is zonder haperingen in een keer omgelegd naar ons. En dat vanuit huis. Ik was daar van onder de indruk. Er zijn ook niet veel mensen weggegaan. We doen hetzelfde als bij de Delta Lloyd-overname. Als mensen goed zijn dan stromen ze ook bij ons door. Het maakt niet uit waar je vandaan komt.”

En de kritische aandeelhouder Elliott? Zijn ze nog aan boord en roeren ze zich nog?
“Voor zover wij weten zijn ze er nog. En hebben ze zo’n 3% van de NN-aandelen. Persoonlijk heb ik al een tijdje geen contact meer met ze gehad. Er is momenteel geen druk op de zaak van hun kant. We praten intensief met alle stakeholders. Je loopt tegen heel veel meningen aan. Er zijn veel mensen die iets vinden waar we ook wel naar luisteren, maar uiteindelijk hebben we een duidelijke richting gekozen.”

Persoonlijk heb ik al een tijdje geen contact meer met Elliott gehad.”

Je zegt vaak dat je de samenwerking met het intermediair wilt versterken. Betekent dat wellicht ook dat je ze wat meer opzoekt en misschien ook de banden nog wat sterker maakt? Laatst kondigden jullie een verrassende nauwe samenwerking aan met ABW Volmacht.
“We zijn van oudsher een intermediaire verzekeraar. De tussenpersoon is ons belangrijkste kanaal. Ik denk dat dat ook in de toekomst zo blijft. Hun tevredenheid over ons is ook gestegen. Ook al kunnen we dat nog beter doen. Ik wil nog meer data-analyses met ze delen en ze helpen hun klanten nog beter te bedienen. Je ziet dat ze ook steeds meer digitaliseren. In de tweede helft van 2020 zijn onze verkopen internationaal met 18% gegroeid. Terwijl iedereen thuis zat en alles dicht was. Dat is bijzonder. Dat betekent dat mensen de tussenpersoon weten te vinden via de digitale weg. Dat leek altijd wat moeilijk, maar nu gebeurt het gewoon, zeker in Nederland."

"De stap naar digitalisering is gemaakt door de tussenpersoon, maar de klant doet het ook. Er is gewoon veel behoefte aan advies en dat kan dus ook via dat kanaal. Gaan wij ons nog meer verbinden met het intermediair? We willen heel nauw samenwerken, en blijven investeren in dit kanaal. Maar we hebben niet de ambitie om de grootste tussenpersoon van Nederland te worden, als je dat bedoelt. Al vervagen de grenzen wel een beetje in volmacht. Maar we hebben geen snode plannen.”

Heb je nog geen last van MKB-ers die omvallen? Of dreigen om te vallen?
“Nee, de overheid stopt er natuurlijk ook heel veel geld in. En terecht. Wat gebeurt er als de overheid daarmee stopt? En als de belastingdienst weer gaat innen? Ik denk dat de problemen daar nog moeten komen. We moeten alert blijven. Op dit moment is het nog beperkt merkbaar."

Wat is je ambitie voor 2021? Want corona is here to stay. Iedereen werkt thuis en hoe zit het dan met de noodzakelijke creativiteit en innovatie? Dat lukt vanuit huis niet echt.
“Onze ambitie is om overal de beste te zijn in klantbediening en dat zijn we nog niet. In vier van de 11 markten waarin we actief zijn outperformen we. Dus er is nog een stap te zetten. Het engagement van onze mensen is groot, maar we verwachten ook steeds meer van ze. De mensen werken nu eerder meer dan minder. Maar je hebt gelijk: voor de creatieve samenwerking moet je naar kantoor. Ik denk dat – als dat veilig kan - we 50% van de tijd thuis gaan werken en 50% naar kantoor gaan. Maar we gaan niet onze vloeroppervlakte halveren. Wel verbouwen we ons kantoor. Het moet meer dan nu gericht zijn op samenwerken, want mensen komen naar kantoor om elkaar te ontmoeten. We moeten minder een fabriek zijn en meer ruimte maken voor creativiteit. Dan mag het ook wel een wat leuker kantoor worden.”

De cao loopt af en we zijn in onderhandeling. We zijn er nog niet uit, maar ik denk dat het wel goed komt.”

Je zegt dat jullie het welzijn van je medewerkers hoog in het vaandel hebben staan. Maar de FNV denkt daar anders over. Er is nog altijd geen cao. Jullie willen geen loonsverhoging bieden. Terwijl je wel een goede winst maakt en dividend uitkeert. Hoe valt dat te rijmen?
“De cao loopt af en we zijn nog in onderhandeling. We zijn er nog niet uit, maar ik ga er van uit dat het wel goed komt. Er speelt alleen veel meer dan alleen loon. Het gaat over pensioenregelingen, het sociale plan, het takenpakket en over de vraag hoe je investeert in mensen. Ze moeten vaak een ander type werk gaan doen. Begeleiden en trainen van mensen hoort er ook bij. Dan gaat het over een bredere discussie en niet alleen over meer loon. Maar we komen er wel uit.”

Theo van Vugt

Theo van Vugt

Hoofdredacteur AM en AMweb.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.