Ineke Kooistra (YoungCapital): 'Je mensen moeten geloven in je product of dienst'

Ineke Kooistra (YoungCapital): 'Je mensen moeten geloven in je product of dienst'
Ineke Kooistra

Producten of diensten succesvol in de markt zetten kan alleen als je mensen hierin geloven. Hier tijd en aandacht aan besteden is de beste korte- en langetermijninvestering. Dat zegt Ineke Kooistra, CEO van recruitmentbureau YoungCapital en spreker op de am:dag.

Personeel aantrekken lukt verzekeraars en adviseurs nog redelijk, maar ze voor langere tijd vasthouden is een probleem. Veel bedrijven moeten een omslag maken, stelt de ceo van YoungCapital en spreker op de am:dag op 26 november. Het snelgroeiende recruitmentbureau telt zo’n 1.300 interne medewerkers en 26.000 externe kandidaten, met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar. “Wij hebben een open cultuur met een growth mindset en oprechte interesse in onze medewerkers”, verklaart Kooistra het succes.

Dat bedrijven in de financiële sector moeite hebben met het aantrekken en vooral vasthouden van medewerkers heeft te maken met hun vaak hiërarchische organisatie, corporate taalgebruik, vele reorganisaties en imago, stelt Kooistra. “Het lukt ze nog wel om jongeren in te laten stromen, maar ervoor zorgen dat ze ook langer blijven blijkt heel moeilijk. Dat is heel jammer want in de eerste maanden wordt er veel geld uitgegeven aan het onboarden van de nieuwe medewerkers.”

Volgens Kooistra moeten veel bedrijven een flinke omslag maken om een aantrekkelijke werkgever te blijven voor jongeren

Volgens Kooistra moeten veel bedrijven een flinke omslag maken om een aantrekkelijke werkgever te blijven voor jongeren. “Op het gebied van personeelswerving moeten verzekeraars en adviseurs goed rekening houden met de verschillende generaties en hun bijbehorende bijzonderheden”, vertelt de CEO.

“Generatie Z bijvoorbeeld is born digital en alles moet zo snel mogelijk beschikbaar zijn - anders haken ze af. Terwijl millennials meer waarde hechten aan persoonlijke ontwikkeling en zingeving centraal stellen in hun leven. Het is belangrijk om de generatieverschillen te kennen, omdat dit je helpt in het situationeel leidinggeven, maar ook in de keuzes die je gaat maken voor toekomstige producten of diensten.”

Jongeren willen serieus genomen worden en weten dat er naar hen geluisterd wordt. “Je moet als werkgever oprecht geïnteresseerd in ze zijn en medewerkers het gevoel geven dat iedereen van waarde is voor het bedrijf, ook vanuit de directie. Dat betekent dat je gesprekken met ze moet voeren, benaderbaar moet zijn en dat je succession planning op de rit moet hebben en mensen perspectief kunnen bieden. Door vooruit te lopen op zaken die in de toekomst gaan spelen, hou je je goede mensen vast. Jongeren zijn ook super kritisch en willen weten tot in detail waarom een product belangrijk is voordat zij dit gaan verkopen. Daarnaast willen ze ook transparantie over de marge en kostprijs.”

Het is belangrijk om de generatieverschillen te kennen, omdat dit je helpt in het situationeel leidinggeven, maar ook in de keuzes die je gaat maken voor toekomstige producten of diensten”

Aandeelhouders moeten ook beseffen dat medewerkers value veel belangrijker gaat worden dan aandeelhouders value, betoogt Kooistra. “Medewerkers kunnen er op afhaken als ze niet verteld wordt dat er nog andere redenen zijn om je vol te geven voor een bedrijf dan alleen winstoptimalisatie voor de aandeelhouders. Je gaat hier goede medewerkers op verliezen. Als je goed in deze behoefte voorziet, creëer je gemotiveerde medewerkers die in jou als bedrijf geloven, willen blijven en het product of dienst zo ook beter kunnen verkopen, inclusief de cross selling.”

Succesvol werven betekent volgens Kooistra ook afzien van corporate taalgebruik. “Daarmee boei je ze niet. Maar wel als je ze in hun eigen taal aanspreekt. Wat ze ook aanspreekt zijn opleidingen op bijvoorbeeld het gebied van soft skills, denk aan persoonlijk leiderschap. Jongeren hebben ook behoefte aan bevestiging. We leven in een vluchtige maatschappij waarin iedereen het fijn vindt om van waarde te zijn.”

Ziet Kooistra veel bedrijven in de financiële sector die goed inspelen op het veranderende aanbod op de arbeidsmarkt? “De wil is er wel. Ik zie positieve ontwikkelingen. Bijvoorbeeld grote bedrijven die kleine startups opzetten, zoals Nationale Nederlanden – het voormalige Delta Lloyd – deed met Be Frank. Daar zouden bedrijven in het bank- en verzekeringswezen mee door moeten gaan. Het is cool tegenwoordig om van iets kleins deel uit te maken dat iets groters kan disrupten.”