Het Verbond van Verzekeraars maakte hierover afspraken met zijn leden, de NVVK (vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren) en de Vereende. Volgens algemeen Verbond-directeur Richard Weurding leidt de coronacrisis tot nu toe niet tot extra betalingsproblemen als het om verzekeringen gaat, maar bereidt de sector zich voor op een periode waarin meer mensen behoefte hebben aan ondersteuning. Op AMweb was eerder te lezen dat de Vereende klanten van schuldhulpverleners een AVP en inboedelverzekering tegen een lagere premie aanbiedt.
Op tijd signaleren
Het tijdig signaleren van mogelijke problemen is volgens schuldhulpverleners belangrijk om erger te voorkomen. Verzekeraars zijn er vaak vroeg bij vanwege de maandelijkse incasso’s. Weurding: “De procedures zijn in de sector keurig ingericht, met meerdere herinneringen en waarschuwingen. Maar een belangstellend telefoontje in de categorie: kunnen we ergens mee helpen? kan al een groot verschil maken. Alles is erop gericht om de cirkel te doorbreken.” Een aantal verzekeraars werkt hiervoor al samen met bijvoorbeeld Geldfit.nl. Ook kunnen medewerkers van verzekeraars een cursus van het Nibud volgen waarmee zij mensen in hun eigen omgeving kunnen bijstaan.
In het protocol bij betalingsachterstanden zijn bepalingen opgenomen met betrekking tot het contact en informatievoorziening aan de klant. Ook zijn er eisen vermeld die aan incassopartners worden gesteld en staan er bepalingen in met betrekking tot de schuldhulpverlening.
Raamwerk voor ondernemers verlengd
Het Verbond heeft het raamwerk voor ondernemers die door de coronacrisis in de problemen zijn geraakt, vanwege de huidige marktomstandigheden tot 5 februari 2021 verlengd. In april lanceerde het Verbond het 'Raamwerk-Covid 19 richtlijnen distributie zakelijke markt', met een duur tot 1 juli.
Het raamwerk biedt verzekeraars, gevolmachtigden en adviseurs een overzicht aan mogelijkheden om (premie)schuldpositie te voorkomen. Bijvoorbeeld door de dekking van de verzekering te wijzigen, de premietermijn te verkorten of de betalingstermijn te verlengen.
Voor de coassurantiemarkt is een richtlijn opgesteld voor het extra delcredere-risico. Verzekeraars nemen ten minste het risico van wanbetaling van de netto premie van een extra maand betalingsuitstel voor hun rekening.