Zomerserie (11) - Ingrid Visscher (Vereende): 'We moeten zorgen dat er zo veel mogelijk te kiezen blijft'

Zomerserie (11) - Ingrid Visscher (Vereende): 'We moeten zorgen dat er zo veel mogelijk te kiezen blijft'

Hoe kijkt de sector vanaf het strand, vanuit een berghut of vanaf het eigen balkon terug op het eerste halfjaar van 2018? En wat kunnen we komende maanden nog verwachten? Deze zomer stelt amweb dagelijks zeven vragen aan een branchegenoot. Directeur Ingrid Visscher van de Vereende verwacht dat onverzekerbaarheid en solidariteit gesprek van de dag blijven komende maanden.

Zet je de dekking voor gevaarlijke sporten aan of lig je risicoloos aan het zwembad in het resort deze zomer?
“Gevaarlijke sporten, nee, maar wel een mooie reis naar de Faeröer eilanden en IJsland. We gaan met de ferry vanuit Denemarken en nemen de auto en de kampeerspullen mee. Back to basic en dicht bij de natuur, heerlijk. Onze dochter van 18 vliegt naar Reykjavik en kampeert een weekje mee.”

Op welk resultaat uit het eerste halfjaar kijk je met veel genoegen terug?
“De verzekeringsoplossing voor taxi’s. Eind vorig jaar leken taxi’s onverzekerbaar te worden. Geheel in lijn met de missie van de Vereende ‘oplossingen bieden voor maatschappelijke issues in de verzekeringsbranche’ konden we extra herverzekeringsdekking inkopen en een propositie bieden. Ook wil ik graag nog naar voren brengen dat de Vereende veel breder is dan alleen het voorkomen van onverzekerbaarheid in Nederland door het verkopen van verzekeringen. De pools, het Waarborgfonds, het Nederland Bureau en de BAVAM-polis zijn heel belangrijk voor ons om te werken aan onze missie.”

Met welk project mogen collega’s je aan het strand lastigvallen?
“Niet met een project, wel met een crisis. Bij de Vereende voeren we ook het management over de NHT (Nederlandse herverzekeringsmaatschappij voor terrorismeschade) en de Atoompool (nucleaire risico’s). Niet voor niets zijn deze grote risico’s in poolverband georganiseerd. Mocht zich een aanslag of een ramp voltrekken, dan ben ik zeker in beeld.  We hebben de laatste tijd veel aandacht besteed aan crisisparaatheid. Zo was er een oefening met alle betrokkenen bij de NHT en hebben we bij de Atoompool een samenwerking waarmee een callcenter kan worden geactiveerd mocht zich een nucleaire ramp voordoen.”

Waar moet de branche na de zomer haast mee maken?
“Met het goed en over de breedte regelen van het overstromingsrisico door middel van een vorm van verplichte solidariteit.”

Welke discussie mag nu wel eens gesloten worden en hoeft na de vakantie beslist niet heropend teworden?
“Het imagoprobleem van de verzekeringsbranche. Er wordt de laatste jaren hard gewerkt aan het verbeteren van klantgerichtheid, want “klant moet vriend zijn, geen tegenstander”. Ik hoop dan ook dat er na de vakantie geen nieuwe aanleidingen meer komen waarbij verzekeraars en hun klanten tegenover elkaar staan, maar juist voorbeelden dat verzekeraars een extra stap zetten voor de klant.”

Welk nieuws of welk dossier gaat de sector komend halfjaar bezighouden?
“Onverzekerbaarheid en solidariteit. Verzekeraars worden steeds kritischer in hun acceptatiebeleid, gedreven door data-analyse, STP (straight through processing) en slechte resultaten in de schademarkt. Heel legitiem allemaal. Bij de Vereende vervullen we vol overtuiging de rol van vangnetverzekeraar. Tegelijkertijd moeten we er met elkaar wel voor zorgen dat er zoveel mogelijk te kiezen overblijft voor de klant. Ik vind ook dat onze rol er echt moet zijn voor de bijzondere risico’s en niet voor de ‘gewone’ wagenparken die nergens meer terecht kunnen.”

Welk succes hoop je op de kerst- of nieuwjaarsborrel te kunnen melden?
“Zwarte cijfers bij de Vereende. En afronding van een paar mooie initiatieven bij het Waarborgfonds Motorverkeer: een interactieve video (een beslisboom in beeld en geluid, waarin duidelijk wordt gemaakt waar het Waarborgfonds wel en niet voor is) en een pilot met Openclaims waarbij schadesturing moet leiden tot meer tevreden klanten.”

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.