Onderzoek van PwC en cijfers van het Waarborgfonds wezen afgelopen jaren juist op afnemende schadeposten, onder andere doordat steeds meer auto’s uitgerust zijn met parkeersensoren. HUK-gevolmachtigde Jörg Rheinländer beweerde echter eerder deze maand het tegendeel in een interview met Auto, Motor und Sport, waar tijdschrift Autovisie vandaag uit citeert. Rheinländer zegt dat parkeersensoren weliswaar 50% van de ongevallen kunnen voorkomen, maar dat automobilisten ze slechts in een kwart van de gevallen gebruiken.
De oplopende kosten van parkeerschade komt overigens niet alleen door verkeerd gebruik van sensoren en de dure reparatiekosten. Auto’s zijn de laatste jaren gemiddeld langer en breder geworden, terwijl parkeervakken vaak nog even krap zijn als eerder. Overigens is verzekeraar HUK wel enthousiast over geavanceerdere parkeerhulp met bijvoorbeeld camera’s of helemaal zelfparkerende auto’s. “Nieuwe innovatieve systemen kunnen leiden tot een vermindering van ongeveer een kwart van de schades.”