Een nieuwe baan, minder werken of stoppen met werken zijn dé gebeurtenissen die werknemers wakkerschudden om over pensioen na te denken. Van werkgevers wordt meer en meer verwacht dat ze werknemers daarbij helpen. TKP stelt dat werkgevers prima de rol van pensioeninfluencer kunnen vervullen. Maar wel met tussenkomst van de pensioenadviseur die hen helpt die rol daadwerkelijk te pakken.
Dit zijn de vijf tips van TKP mét uitleg waar adviseurs gebruik van kunnen maken in hun schriftelijke maar mondelinge communicatie richting klanten:
1. Maak pensioen belangrijk
Voor veel werkgevers is het pensioen een moetje. Want ook al willen ze het goed geregeld hebben, toch staat het ook bij hen vaak onderaan de prioriteitenlijst. En dat is zonde. Want met een goed en duidelijk pensioen kunnen ze zich onderscheiden van concurrerende werkgevers. Pensioen wordt steeds belangrijker als secundaire arbeidsvoorwaarde. Het kan helpen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers en ervoor zorgen dat medewerkers blijven, omdat het pensioen elders misschien stukken minder goed geregeld is. Als pensioenadviseur kun je klanten helpen om pensioen goed in de etalage te zetten. Voed ze met jouw kennis en wakker de interesse voor pensioen bij ze aan. Maak ze enthousiast voor de mooiste secundaire arbeidsvoorwaarde van heel Nederland.
2. Laat pensioen structureel op de agenda zetten
Is het gelukt om het onderwerp pensioen bij klanten belangrijk te maken? Dan is het de kunst om die aandacht vast te houden. Blijf het gesprek erover aangaan. Stuur je klanten interessante – korte en duidelijke! – nieuwsberichten door. Bied pensioenworkshops aan, zowel aan de werkgever als de werknemer. En ondersteun je klanten om het onderwerp structureel op de HR-agenda te krijgen. Je helpt je klanten er echt mee.
3. Ondersteun bij de relevante pensioenmomenten
Al is pensioen voor de meeste medewerkers meestal een ver-van-m’n-bedshow, er zijn een paar momenten in het leven waarop ze wél openstaan voor pensioeninformatie. Zorg dat je klanten die momenten optimaal benutten als extra service voor hun medewerkers. Geef ze de juiste middelen om hun rol van betrouwbare pensioeninfluencer goed uit te voeren.
Wanneer je klanten bijvoorbeeld net een nieuwe medewerker hebben aangenomen, kun je zorgen voor een korte en duidelijke introductie van een pensioenuitvoerder. Groeit een werkgever van één naar twee of van twee naar driee medewerkers, dan krijgt hij afhankelijk van de branche, te maken met een verplichte pensioenaansluiting. Dat kan ook gelden als werkgevers bijvoorbeeld een nieuw bedrijfsonderdeel oprichten. Geef ze informatie die ze met hun nieuwe medewerker kunnen delen over wat zo’n verplichte aansluiting inhoudt en hoe het werkt.
Zorg dat je klanten goed voorbereid zijn op gesprekken met medewerkers, bijvoorbeeld door een Q&A te bieden over de impact van minder werken op het pensioen”
Ook als medewerkers overwegen minder te gaan werken – bijvoorbeeld om meer tijd te hebben voor een hobby of voor zorg voor de familie –, komt het pensioen vaak vanzelf ter sprake. Zorg dat je klanten goed voorbereid zijn op zo’n gesprek. Bijvoorbeeld door een Q&A te bieden over de impact van minder werken op het pensioen. Overlijdt een medewerker? Ook dan kun je je klanten goed ondersteunen. Zorg dat ze goed voorbereid zijn op vragen van een partner of familieleden over het pensioen. En geef ze de juiste middelen – bijvoorbeeld via de frontoffice van een pensioenuitvoeringsorganisatie – om pensioenzaken van familieleden uit handen te nemen.
Gaat een medewerker met pensioen? Ook dan is de rol van je klant cruciaal. Er komen vaak veel vragen naar boven en er moeten veel keuzes gemaakt worden. Kunnen medewerkers eerder stoppen en wat betekent dit voor het pensioen? Of willen medewerkers juist doorwerken en wat betekent dat voor het pensioen? Voorzie je klanten van voldoende, duidelijke informatie, zodat deze hun rol als betrokken werkgever zo goed mogelijk kunnen vervullen. Mooie bijkomstigheid: door jouw rol als betrokken en kundig adviseur, wordt je band met je klant ook sterker.
4. Bied heldere pensioencommunicatie
Als pensioenadviseur beschik je over enorm veel pensioenkennis en -informatie. Voor jou is het gesneden koek; voor een leek is het vaak abracadabra. Door de vaak complexe informatie te (laten) vertalen naar een begrijpelijk verhaal, kun je je klanten een boel werk uit handen nemen. En kunnen zij hun medewerkers voorzien van begrijpelijke pensioencommunicatie die er ook echt voor zorgt dat medewerkers in actie komen voor hun pensioen.
5. Verwijs door en ontlast de werkgever
Laat je klanten weten dat er verschillende mogelijkheden zijn om vragen van hun medewerkers over pensioen te (laten) beantwoorden. Zo kunnen zij hun medewerkers doorverwijzen naar de klantenservice van de pensioenuitvoerder van de werkgever. Daar werken mensen met veel kennis van zaken, er zijn geen wachtrijen of keuzemenu’s en medewerkers worden meteen verder geholpen via e-mail, sociale media of de telefoon. Ook kunnen werkgevers hun medewerkers wijzen op ‘Mijn Pensioenoverzicht’. Hier zien ze in een oogopslag hoe ze ervoor staan met hun pensioen.