De basis van een financieel plan is erachter komen wat de wensen van een klant zijn”
De balans tussen kennis en vaardigheid was bij jou het beste. Hoe krijg je dat voor elkaar?
“Ik probeer de klant zoveel mogelijk te laten praten. De basis van een financieel plan is erachter komen wat de wensen van een klant zijn. Dat kun je alleen bereiken door open vragen te stellen en door te vragen. Soms hoort een klant wat in het nieuws en dan komt hij met iets wat misschien helemaal niet bij zijn situatie past. Op het moment dat je dan direct op de inhoud ingaat, dan heb je de klant misschien niet geholpen. Ik kijk in mijn intakegesprekken ook altijd of de wensen van de klant aansluiten bij mijn dienstverlening. Zo niet, dan heeft het geen zin om met elkaar verder te gaan. Ik heb er daarom ook bewust voor gekozen om alleen advisering te doen en geen producten te verkopen.”
Hoe heb je het online traject ervaren waar je als finalist doorheen gaat?
“Het is een ervaring die je niet wil missen. Het was leuk om nieuwe contacten op te doen die anders niet op mijn pad waren gekomen en weer in contact te komen met oud-collega’s. Wat anders was dan voorgaande jaren is dat ik alles vanuit huis heb doorlopen, waardoor het een beleving van ons hele gezin werd. Meestal is het echt mijn ding en dat werd nu meer ons ding, dat maakt het heel bijzonder. Maar het feit dat ik een online gesprek moest voeren, was voor mij niet nieuw. En misschien dat mij dat ook heeft geholpen heeft om deze titel te behalen.”
Welke zaken ga je aanpakken als Financieel Planner van het Jaar?
“Ik wil graag financiële planning toegankelijk maken voor een breder publiek, omdat ik ervan overtuigd ben dat het voor veel mensen interessant kan zijn. Zeker met een terugtrekkende overheid, steeds meer zelfredzaamheid en gewijzigde wetgeving is het erg belangrijk. Alleen al als je naar het nieuwe pensioenakkoord kijkt, waar meer flexibiliteit in toe te passen valt. Je kunt daarvoor naar een pensioenadviseur via je werkgever bijvoorbeeld, maar daar wordt niet je hypotheek en je box 3-vermogen in meegenomen. Dat is alleen gebaseerd op je pensioen en zegt dus niks over jouw ideale leven. Neem thema’s als de aflossingsvrijehypotheek en het box 3-vermogen, dat zijn zaken waar je veel klanten mee kunt helpen. Maar het is tegelijkertijd ook de uitdaging om klanten de toegevoegde waarde hiervan te laten inzien. Die uitdaging ga ik proactief aan.”
Mensen vragen zich af wat ze er precies voor terugkrijgen”
Wat verwacht of hoop je dat de titel je gaat brengen?
“Ik hoop dat er veel consumenten een financieel planner gaan inschakelen. Op het moment dat je een huis moet gaan kopen dan moet je advies hebben en niemand zeurt daarbij om de prijs. Bij financiële planning is dat lastiger. Mensen vragen zich af wat ze er precies voor terugkrijgen. Dat kun je niet vooraf zeggen en dat maakt mijn dienstverlening anders dan wanneer je een bepaald product verkoopt. Ik ben dan ook van mening dat als je de doelgroep wil vergroten dat je de taal van doelgroep moet spreken. Met alleen kennis kom je er niet.”