Eerder deze week werd een inwoner van Vlaardingen aangehouden voor grootschalige verduistering van VVE-gelden. De man, in het verleden raadslid voor Trots Vlaardingen en boekhouder voor de kerk, zou als VVE-beheerder vele tonnen achterover hebben gedrukt van tientallen verenigingen van eigenaren.
Verplichte reserves
Volgens Jurjen Oosterbaan, directeur van Bureau DFO, ligt het voor de hand dat dit soort praktijken de komende jaren vaker aan het licht komen. De ca. 140.000 VVE's zijn namelijk vanaf 1 januari 2018 verplicht om financiële reserves aan te houden. “Bij de meeste VVE's is er sprake van niet professionele besturen. Er is dus weinig zicht op wat VVE-beheerders uitvoeren.”
Actief beleid
Het is volgens Oosterbaan zaak dat hypotheekadviseurs potentiële kopers van appartementen goed voorlichten over de financiële risico's die zijn verbonden aan VVE's. “De VVE moet een actief beleid voeren en jaarlijks minimaal 1,6% van de waarde van het pand reserveren voor het onderhoud of zoveel meer als nodig. Om te voorkomen dat je die reserveringen kwijt bent zou dat geld in ieder geval op een derdenrekening moeten zijn geplaatst."
Slecht functionerende VVE
Volgens Harrie-Jan van Nunen, directeur van De Financiële Makelaar, zijn veel VVE's nog nauwelijks klaar voor het nieuwe regiem. “Het overgrote deel van de afwijzingen die wij krijgen op een financieringsaanvraag voor een appartement, heeft als reden dat er geen goed functionerende VVE is die daadwerkelijk reserveert voor onderhoud. Hoe groter het complex hoe minder invloed je daar als koper op hebt.”
Bestuurdersaansprakelijkheid
Oosterbaan wijst ook nog op twee andere elementen die een steeds nadrukkelijker rol spelen bij VVE's. “Als je als bewoner in het bestuur van een VVE gaat zitten heb je een bestuurdersaansprakelijkheid, ook als het onderhoud door slecht VVE-beheer niet wordt uitgevoerd.”
Wft-vergunningplicht beheerders
Daarnaast hebben professionele VVE-beheerders sinds eind 2015 de plicht om een Wft-vergunning aan te vragen. Onder meer DFO verzorgt hiervoor de audits. Oosterbaan: “Je hebt immers te maken met grote verplichtingen die ook verzekerd moeten worden en dus elders moeten worden ondergebracht. Als je als beheerder meer dan alleen n.a.w.-gegevens doorgeeft, moet je een vergunning hebben als bemiddelaar, tenzij je te boek staat als een aangesloten instelling."