Matthijs Kortenhorst (PwC): 'Verzekeraars moeten techbedrijven worden'

Matthijs Kortenhorst (PwC): 'Verzekeraars moeten techbedrijven worden'

Tijdens de Week van AM spraken we met de innovatiemanagers van de grote verzekeraars. Waar staan we nu qua innovatie? En waar moeten we naar toe? Vandaag consultant Matthijs Kortenhorst, partner bij PwC over de uitdagingen van verzekeraars op innovatiegebied. De Chinese verzekeraars zijn namelijk al veel verder dan wij, zegt hij.

Kortenhorst is verantwoordelijk voor de verzekeringssectie bij PwC en kijkt veel naar China en wat daar gebeurt.

Hij zegt: “Door corona is de noodzaak tot digitalisering alleen maar groter geworden, maar een aantal Nederlandse verzekeraars heeft dat nog niet goed op orde”.

En: “Van China leren we hoe het is om als verzekeraar een digitale speler te worden. In tien jaar tijd zijn ze daar volledig digitaal gegaan”.

Over verbreding van de dienstverlening: “Hoe zorg je er voor dat klanten steeds weer naar je site komen? Dat lukt niet met je aanbod aan verzekeringsproducten, maar wel met het aanbieden van andere diensten.”

Over wat dat vraagt van verzekeraars: “Meer dan 70% van de medewerkers van de Chinese verzekeraar Ping An is een techmedewerker. Die coderen alleen maar. In de Westerse wereld zijn we nog niet zo ver.”

Zijn advies aan Nederlandse verzekeraars: “Word snel een techbedrijf”.

Het video-interview met Kortenhorst staat hier:

Theo van Vugt

Theo van Vugt

Hoofdredacteur AM en AMweb.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.