De vraag 'Hoe gaat het?' maakt Nederland vitaal en veerkrachtig

De vraag 'Hoe gaat het?' maakt Nederland vitaal en veerkrachtig

Hoe gaat het? We vragen het allemaal weleens aan elkaar. Ruim de helft (57%) van de Nederlanders ziet deze vraag als een beleefdheidsvraag en niet als een oprechte vraag naar hoe iemand zich voelt. Dit blijkt uit een onderzoek van Nationale-Nederlanden uitgevoerd door Kantar. Dezelfde vraag stellen bijna alle ondervraagde managers (95%) ook, maar hun werknemers herkennen en beleven dit (56%) een stuk minder. Werkgevers hebben nog de nodige stappen te zetten en Nationale-Nederlanden helpt hierbij.

Vanuit de gedachte “voorkomen is beter dan genezen”, verhoogt NN het bewustzijn rondom verzuim en arbeidsongeschiktheid en reikt werkgevers en werknemers praktische tips en tools aan. Maurice Koopman, CEO Nationale-Nederlanden Schade & Inkomen: ‘Wij willen de vraag nieuw leven inblazen. Een goed gesprek over hoe het gaat, blijkt de sleutel tot minder ziekteverzuim en uiteindelijk tot een vitaler en veerkrachtiger Nederland.’ De financiële dienstverlener lanceert daarom het “hoe gaat het?” platform, dat werkgevers en werknemers activeert en faciliteert in het voeren van (meer) goede gesprekken.

Ziekteverzuim heeft vaak mentaal component

Het ziekteverzuim was afgelopen jaar met 4,9% het hoogste in achttien jaar, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Ondanks dat bij veel bedrijven de vitaliteit van medewerkers hoog op de agenda staat, ligt de nadruk vaak op het faciliteren van thuiswerken en het stimuleren van wandelen, gezond eten of sporten. Daar kunnen, en moeten, de nodige stappen nog worden gezet richting aandacht voor mentale vitaliteit. In ongeveer de helft van het langdurige ziekteverzuim speelt een mentale oorzaak mee.

Een goede eerste stap voor de werkgever? Oprecht vragen hoe het met iemand gaat. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen hun manager in de top 3 zetten als het gaat om personen die als eerste geraadpleegd worden als er een disbalans is tussen werk en privé of als ze niet lekker in hun vel zitten op hun werk. Opvallend is dat een op de tien Nederlanders (11%) aangeeft wel met anderen te willen praten over hoe het met ze gaat, maar dit niet durft. ‘We zien dat er veel behoefte is aan échte aandacht vanuit de werkgever, maar men weet vaak niet waar te beginnen. Nationale-Nederlanden wil daarom oplossingen bieden die passen bij de huidige werkcultuur’, aldus Maurice Koopman.

Hoe gaat het met Nederland?

  • Gemiddeld geeft Nederland het eigen welzijn op dit moment een 7,0.
  • 3 op de 10 Nederlanders voelen zich (veel) slechter dan voor het uitbreken van corona (31%).
  • Een op de drie Nederlanders praat wel eens over hoe het met hun gaat (33%). Bij slechts 21% vragen anderen wel eens door na het stellen van deze vraag. Drie op de vijf hebben het gevoel eerlijk te kunnen zijn (59%).
  • Bijna een kwart (23%) zegt vaak dat het goed gaat, terwijl dit niet zo is.

Echte interesse opmaat voor gezonde werkcultuur

Op het gloednieuwe “hoe gaat het” platform biedt Nationale-Nederlanden managers en werknemers de handvatten om het gesprek over (mentale) vitaliteit aan te gaan, met video’s, artikelen en een podcast. Ook is in beeld gebracht wat het oprecht stellen van de vraag teweeg kan brengen. Zo wil de financiële dienstverlener zichtbaar maken dat “hoe gaat het?” geen holle begroeting hoeft te zijn, maar een vraag die tijd verdient en oprecht gesteld kan worden. Een vraag met veel potentie. Meer informatie vind je hier.

NN Group

Lees hier meer van deze partner: Partnerdossier NN Group