Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Adviseur: 'Regelen verzuimpreventie en re-integratie geeft mkb'er rust'

Een werknemer is meer dan het werk dat hij of zij doet, vindt Daan Berkhoff, mede-eigenaar van modebedrijf Humanoid. Het bedrijf is klant van Nationale-Nederlanden en heeft de verzuimverzekering met preventiepakket. "In de dynamische wereld van de mode is het belangrijk om niet alleen te focussen op de nieuwste trends, maar ook op de gezondheid van je werknemers", vindt Berkhoff. Zijn adviseur hielp hem bij het kiezen van een passende inkomensverzekering.

Vanaf het prille begin is adviseur Jogchem Dieleman van Dieleman Financiële Vormgevers betrokken bij het nieuwe Humanoid. “Wij zijn in contact gekomen met het bedrijf via een bevriende fiscalist. Nieuwe relaties gaan bij ons meestal via via. Dat is de beste reclame.”

Al direct was het Dieleman duidelijk dat Berkhoff en zijn team een goede en verantwoorde start wilden maken. Ook als het gaat om het verminderen van risico’s. “Wij brengen met nieuwe klanten altijd eerst de risico’s in kaart. Verzuim is er daar één van. Dat kan voor kleinere bedrijven namelijk een sluipmoordenaar zijn. Als één of twee werknemers uitvallen, lopen loonkosten en andere verplichtingen door. En je moet in deze krappe arbeidsmarkt voor vervanging zorgen. Dan kun je als bedrijf meteen in de problemen komen.”

Goede regeling bespaart kosten

Samen met de klant kijkt Dieleman waar de verzuimverzekering aan moet voldoen. Wat moet er geregeld worden? Wil je er ook arbodienstverlening in opnemen? En wil de klant ondersteuning in preventie? Dieleman raadt mkb-bedrijven eigenlijk altijd een uitgebreider pakket aan, inclusief arbodienstverlening en preventie. “Als je het meteen goed regelt, bespaar je op langere termijn kosten. Maar misschien nog belangrijker: als mkb-ondernemer heb je al genoeg aan je hoofd. Dan is het prettig dat je ondersteuning krijgt bij preventie, verzuim en re-integratie. De zekerheid dat het goed geregeld is, geeft rust.”

Het preventiepakket

Op basis van het risico-onderzoek vergelijkt Dieleman offertes. “Ik ga altijd uit van het klantbeginsel: wat heeft mijn klant nodig en wie biedt dat aan? In dit geval was het simpel. Nationale-Nederlanden kwam er als beste uit. Ook omdat hun aanbod afgestemd is op de detailhandel. Voor relatief weinig geld konden we daar een preventiepakket bijsluiten. Dat maakte het voor de klant extra aantrekkelijk.”

Begeleiden van de klant

Het sluiten van de verzekering was niet ingewikkeld. “Zeker voor een klant als Humanoid, die een nieuwe start maakt. Want je hoeft geen bestaande ziektegevallen mee te nemen. Natuurlijk begeleiden wij de klant. Maar dat was in dit geval vooral uitleggen hoe je de werknemersgegevens invoert in de online omgeving van Nationale-Nederlanden.”

Als je het meteen goed regelt, bespaar je op langere termijn kosten”

Het voordeel van het preventiepakket vindt Dieleman dat het bedrijf er zo actief aan werkt om verzuim te verkorten en voorkomen. “En daar heeft ook de adviseur voordeel van. Want bij minder verzuim neemt de schadelast af.”

Totaalrelaties

Daar komt nog iets bij. “Onze klanten zijn bijna altijd totaalrelaties. Ze bellen mij met allerlei vragen over geldzaken en verzekeringen. Maar preventie is niet ons specialisme. Dan is het goed als de klant daarvoor contact kan opnemen met de specialisten en partners van Nationale-Nederlanden. Dat ervaar ik niet als bedreigend. Sterker nog: het belang van de klant is ook ons belang.”

Dit artikel is gesponsord door Nationale-Nederlanden.

Geert Buurke en Ron Christiaanse, technisch risicodeskundigen bij Nationale-Nederlanden.

Cultuuromslag bij transportondernemingen draagt bij aan preventie

Met preventieve maatregelen, zoals risicobeperking en schadereductie, kunnen ondernemers met wagenparken aanzienlijke voordelen bereiken. Maar minstens zo belangrijk: het bevorderen van de chauffeurs- en verkeersveiligheid. Een nauwe samenwerking tussen klant, adviseur en verzekeraar helpt daarbij.

Daniël Roelink, bedrijfsleider van Soople en Maarten de Rooij, head expertise & repair bij a.s.r

Duurzaam schadeherstel groeit: a.s.r. en Soople breiden herstelnetwerk uit

Wat als schadeherstel niet alleen ging over repareren, maar ook over bouwen aan een duurzame toekomst? In maart 2023 sloegen verzekeraar a.s.r. en hersteller Soople de handen ineen, en sindsdien hebben ze mooie stappen gezet. Van het herstellen van waterlekkages tot het aanpassen van een woning voor een letselslachtoffer. Maarten de Rooij, head expertise & repair bij a.s.r en Daniël Roelink, bedrijfsleider van Soople, vertellen over de succesvolle samenwerking die bewijst dat herstelwerkzaamheden én duurzaamheid goed hand in hand kunnen gaan én tevreden klanten en adviseurs opleveren.

Foto: ANP

Hoezo is winkeldiefstal niet te verzekeren? 'Duivels dilemma'

Hoewel iedere supermarktondernemer last heeft van winkeldiefstal, is het onmogelijk om daar een verzekering tegen af te sluiten. Waarom is dat? Distrifood zoekt het uit.

Klaverblad treedt toe tot de volmachtmarkt

Klaverblad treedt toe tot de volmachtmarkt

Dinsdag tekende Klaverblad Verzekeringen haar eerste volmachtovereenkomst met GFD Assuradeuren, het volmachbedrijf van Geerts Financiële Dienstverleners. Hiermee treedt de verzekeraar officieel toe tot de volmachtmarkt.