Dazure over inzending AMdiversity: 'Het gaat er om wat je in de praktijk doet'

Dazure over inzending AMdiversity: 'Het gaat er om wat je in de praktijk doet'
Anneke Koopman

Dazure is een van drie finalisten van de allereerste AMdiversity. Vanmiddag wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het netwerkevenement AM Insights - Diversity dat bij Aon in Rotterdam wordt gehouden. Kwaliteitsmanager Anneke Koopman geeft een toelichting op de inzending van Dazure.

Hoe bevordert Dazure diversiteit op de werkvloer?
“Bij Dazure vinden we dat iedereen er mag zijn. We proberen zoveel mogelijk verschillende typen mensen in ons team te hebben. Want van verschillen leer je, en het geeft ruimte om elkaar te inspireren. In de praktijk is dit soms best lastig. Het is gewoon gemakkelijker om een team met gelijkgestemden te hebben. Maar we vinden dat het moet, het maakt Dazure een mooier en beter bedrijf voor onszelf en onze omgeving. Het belangrijkste ingrediënt voor diversiteit op de werkvloer lijkt een veilige werkomgeving. Hierdoor voel je de ruimte om jezelf te zijn, met aandacht en respect voor elkaar.”

Wij vinden het van groot belang dat je met iedereen omgaat zoals je ook met je eigen familie of beste vrienden zou omgaan”

Welke initiatieven hebben jullie ontplooid?
“Het gaat er wat ons betreft niet precies om welke vernieuwende ideeën bedacht worden, maar meer om wat je daadwerkelijk in de praktijk doet en wat je de mensen om je heen meegeeft. Goed voorbeeld doet volgen. Wij vinden het van groot belang dat je met iedereen omgaat zoals je ook met je eigen familie of beste vrienden zou omgaan. Iets wat wij de familiemeetlat noemen. Deze meetlat passen we richting iedereen toe: klanten, partners, nieuwe collega’s, ex-collega’s, jong, oud, man, vrouw en bij culturele verschillen. Bij ons is niemand gelijk maar zijn we wel allemaal gelijkwaardig.”

Denken jullie hiermee een voorbeeld te zijn voor de branche?
“We zijn onszelf en we hopen dat bedrijven van ons kunnen leren. We zien onszelf als uniek en geloven in hetgeen waar we voor staan; het is geen kunstje. Wij kijken naar alles en iedereen met een gezonde portie empathie en nieuwsgierigheid, zonder oordeel. Dat schept een veilige bodem, waar iedereen welkom is en zich welkom voelt. Het zou geweldig zijn als dit positieve virus de financiële branche zou besmetten. Dat neemt niet weg dat we zelf niet meer kunnen leren. Ook wij zijn niet perfect, dus kom maar op met alle mooie verhalen. We laten ons graag inspireren.”

Het zou heel mooi zijn als het woord diversiteit niet veel meer wordt genoemd, omdat het een vanzelfsprekendheid is geworden”

Waar staat de branche over 10 jaar op het terrein van diversiteit?
“De ontwikkelingen gaan gelukkig hard. Als we zien wat er binnen dit thema al is bereikt in de afgelopen 10 jaar, dan zijn we hoopvol voor de komende 10 jaar. Het is een kwestie van tijd en zelf het goede voorbeeld geven. Het zou heel mooi zijn als het woord diversiteit niet veel meer wordt genoemd, omdat het een vanzelfsprekendheid is geworden. Dat hopen wij van harte.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Jason Jie ‘(links) en directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars, die het rapport van WIFS/Deloitte in ontvangst mocht nemen.

Onderzoek WIFS/Deloitte: meer vrouwen in bestuurskamers financiële sector

Steeds meer bestuurders in de financiële sector is vrouw. In een jaar tijd is hun aantal met 7 procent gestegen, blijkt uit een vandaag bij Athora in Amsterdam gepresenteerde Accelerate 50/50 rapport. De verzekeringssector loopt voorop; voor andere subsectoren geldt dat ze nog een flinke hobbel moeten nemen.

Orçun Ersungur (Invest NL): 'Mensen in de boardroom komen onbewust in bubbel'

Orçun Ersungur (Invest NL): 'Mensen in de boardroom komen onbewust in bubbel'

Juist de zevenvinker moet betrokken worden bij discussies over diversiteit en inclusie. Dat zegt Orçun Ersungur, legal counsel bij Invest NL en jurylid voor AMdiversity. Ersungur deed bij Houthoff onderzoek naar LGBTI-diversiteit in de boardroom, maar hij was al veel eerder maatschappelijk actief op verschillende terreinen. In gesprek met AM vertelt hij zijn verhaal en deelt hij lessen voor de financiële dienstverlening. "Je kunt allerlei diversiteitsinitiatieven ondernemen, maar via je producten ben je het dichtst bij je klant."

V.l.n.r. Floor van Workum, Carolien Manning, Judith Pijnenburg, Odette Bakker en Indra Frishert.

Obvion over winst AMdiversity: 'Hopelijk doet dit voorbeeld anderen volgen'

Obvion mag zich de allereerste winnaar van AMdiversity noemen. De geldverstrekker moest opboksen tegen de diversiteitsinitiatieven van Dazure en Unigarant. Dankzij onder meer een brede aanpak lukte het de organisatie om de winst naar zich toe te trekken. Judith Pijnenburg (chief operations officer), Jolanda Franken (coördinator MVO & Cultuur) en Patricia Heidendal (HR business partner) van Obvion reageren.

Diana Zandbergen (WIFS): 'Leiders van morgen bezig met diepgang en zingeving'

Diana Zandbergen (WIFS): 'Leiders van morgen bezig met diepgang en zingeving'

De discussie rondom diversiteit en inclusie gaat nog te vaak over het benadrukken van de verschillen. Dat vindt Diana Zandbergen, WIFS-voorzitter en jurylid voor AMdiversity. Zij geeft haar visie op onder meer de 'zorgwekkende trend' die ook de financiële dienstverlening raakt, een goed diversiteitsbeleid en hoe dat bij veel bedrijven beter kan.