In het vorige artikel bespraken we het speelveld en de uitdagingen die ontstaan als gevolg van de digitalisering van klantcontact. In dit artikel behandelen we de kansen voor verkoop en advies, maar dan digitaal.
Wat zijn de kansen?
Digitale kanalen
Omdat klanten digitale kanalen zoals WhatsApp, Microsoft Teams, Google Chat of Messaging kanalen gebruiken, liggen hier kansen. Dat komt door de eigenschappen van deze kanalen:
- Asynchroon: Digitale kanalen maken het mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk meerdere gesprekken tegelijkertijd te voeren. Dit zorgt voor kansen voor kostenbesparing. Maar ook in hogere klanttevredenheid omdat de responsetijden omlaag kunnen.
- Meetbaar: Doordat digitaal klantcontact data genereert, kunnen inzichten uit die data worden gehaald om heel gericht te sturen op het klantcontactproces.
- Automatisering: Digitale kanalen lenen zich goed voor de inzet van technologie die automation en self service toepassingen mogelijk maken. Geavanceerde chatbots kunnen klanten helpen bij het uitvoeren van taken, variërend van informatieverzoeken tot het aanpassen van gegevens. Dit zorgt voor gemak voor klanten én medewerkers.
- Communicatie 2.0: Digitaal klantcontact maakt het mogelijk om grote hoeveelheden data te delen, zoals documenten, foto’s of andere bestandstypen. Dit is in adviestrajecten een groot voordeel omdat daar veel documenten worden uitgewisseld.
Financiële dienstverleners die digitale kanalen toepassen in hun verkoop- en adviesproces, maken het voor klanten en medewerkers makkelijker. Dat biedt ruimte voor betekenisvol contact. Maar het zorgt ook voor het gemak dat klanten van financiële dienstverleners verwachten.
Investeren in samenwerking
Klanten vragen om snelheid en relevantie, maar organisaties en processen zijn daar niet altijd op ingericht. Zeker bij financiële dienstverleners, waar soms meerdere afdelingen en teams betrokken zijn bij het proces van Verkoop & Advies, zorgen ingewikkelde processen vaak voor vertraging en fouten. Financiële dienstverleners kunnen winst boeken, door de samenwerking tussen afdelingen te ondersteunen met technologie die kennisuitwisseling vereenvoudigt.
Data
Er is meer data beschikbaar dan ooit. Zeker als financiële dienstverleners digitale kanalen inzetten voor de gesprekken met klanten en voor de onderlinge communicatie van medewerkers. Die data, samengebracht in een 360 graden klantbeeld, kan worden gebruikt voor effectieve verkoop en advies.
Financiële dienstverleners die deze data op een effectieve manier ontsluiten, plukken hiervan de vruchten. Als relevante data op de juiste manier wordt aangereikt in het proces van Verkoop & Advies, dan maakt dat het verschil tussen verlies of winst.
Geavanceerde technologie
Data is vaak niet genoeg. Het is relatief makkelijk om geavanceerde technologie te gebruiken om inzichten uit data te halen die bepalend zijn voor een succesvol verkoop- of adviestraject.
Algoritmes zorgen ervoor dat die inzichten ontstaan. Het is ook mogelijk deze inzichten als Next Best Action (NBA) voor te laten stellen. Of denk aan het versnellen van vaak voorkomende handelingen, door de inzet van Robotic Process Automation (RPA). Ook dit kan een doorslaggevende factor zijn in een Verkoop- of Adviesproces.
Frictionless onboarding
Onboarding van nieuwe klanten is vaak een tijdrovend en foutgevoelig proces, door de complexiteit van het proces zelf en de hoeveelheid mensen die erbij betrokken zijn. Een platform dat dit proces versnelt, vereenvoudigt en zorgt ervoor dat er minder fouten ontstaan, is dan een uitkomst. Zo wordt de laatste fase van een Verkoop & Adviestraject geen dealbreaker voor klanten.
Technologie inzetten
Financiële dienstverleners staan voor de uitdaging om Verkoop & Advies te digitaliseren. Niet omdat het kan. Maar omdat klanten het verwachten. Financiële dienstverleners die erin slagen om technologie zo in te zetten dat die voor hen en voor hun klanten gaat werken, zijn niet de winnaars van morgen. Het zijn de winnaars van nu. Technologie is al lang niet meer de beperkende factor. Het zijn mensen die bepalen of je als financiële dienstverlener de boot mist of juist vooroploopt en klanten voor je weet te winnen én aan je weet te binden.
Dit artikel is gesponsord door Fellowmind .