Adfiz, SIVI en Aplaza: 'Meld fouten in berichten verzekeraar en serviceprovider'

Adfiz, SIVI en Aplaza: 'Meld fouten in berichten verzekeraar en serviceprovider'

Fouten in digitale berichten van verzekeraars en serviceproviders leveren problemen op voor het intermediair. Tussenpersonen konden dit al melden via Adfiz en SIVI, maar nu ook via Aplaza. Dat moeten ze dan wel dóén. Daarom komen SIVI, Aplaza én Adfiz met een oproep.

Ondanks inspanningen aan de kant van verzekeraars en serviceproviders ondervinden veel adviseurs nog problemen bij het administratief verwerken van digitale berichten die zij van deze ketenpartijen ontvangen.

‘Onnodige problemen’, noemen Adfiz, SIVI en Aplaza het zelf in een gezamenlijke oproep.

Fouten melden via Aplaza

Wat meestal neerkomt op een adviseur die deze foutieve berichten handmatig moet verwerken of corrigeren, met allerlei foutgevoeligheid en efficiëntieverlies tot gevolg.

Adviseurs konden deze fouten al melden bij Adfiz en SIVI, maar nu kan dat ook via Aplaza. Ze hebben een proces ingericht, toen bleek dat ook bij Aplaza geregeld meldingen binnenkwamen van adviseurs die problemen hadden met het verwerken van berichten van verzekeraars en serviceproviders.

Binnen dat proces spelen de softwareleveranciers een belangrijke rol, legt Marco Hendrickx van Aplaza uit.

Hendrickx: “Een adviseur die via Aplaza een bericht ontvangt dat hij niet goed kan verwerken, kan dit melden bij zijn softwareleverancier. Wanneer die concludeert dat er sprake is van een fout in het bericht, neemt de leverancier contact op met Aplaza. Aplaza gaat vervolgens in gesprek met de verzendende partij om ervoor te zorgen dat herhaling van de fout in de toekomst niet meer voorkomt.”

Samen op één SIVI-dashboard

Alle meldingen, dus zowel van Adfiz en SIVI als Aplaza, komen nu binnen op één dashboard, dat SIVI één keer per twee maanden actualiseert. Hierop kunnen adviseurs zien wat voor meldingen er allemaal worden gemaakt, of deze zijn afgehandeld en hoelang een melding openstaat.

Het is dan wel belangrijk dat adviseurs de problemen die zij ervaren ook daadwerkelijk melden. Alleen dan heeft de branche zicht op de omvang van de fouten en wordt ook duidelijk of verzekeraars en serviceproviders ermee aan de slag moeten.

“Eén melding betekent immers niet dat het ook maar op één plek misgaat. Het loont daarom voor een adviseur om te melden”, roept Adfiz-directeur Enno Wiertsma op.

“Een geoptimaliseerde keten zorgt voor lagere kosten en heel veel minder ergernis. Bovendien ontstaat er meer ruimte om goede dingen te doen. Dit alles wordt alleen mogelijk als we de aandacht, focus en zelfs discipline hebben om nu, in het proces daarnaartoe, te melden wat er nog niet goed gaat”, besluit hij.

Aäron van der Sanden

Aäron van der Sanden

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.