Het belang van een samenwerkingsovereenkomst bij arbeidsongeschiktheid

Ondernemers die met elkaar in zee gaan, doen dat niet voor niks. Samen sta je sterker dan alleen. Maar soms zit het even niet mee. Om te voorkomen dat de samenwerking daaronder lijdt, is het verstandig van tevoren afspraken te maken. En als adviseur het gesprek daarover aan te gaan. Avéro Achmea vroeg advocaat Daan Schalken vier tips voor een goede samenwerkingsovereenkomst.

1 Leg alle afspraken schriftelijk vast

Officieel hoeft een samenwerkingsovereenkomst niet per se op papier te staan, legt Schalken uit. ‘Mondelinge overeenkomsten zijn namelijk ook bindend. Maar het is beter om uw relatie te adviseren de gemaakte afspraken vast te leggen. Want op het moment dat die met zijn toekomstige partners om de tafel gaat zitten, is de sfeer vaak prima. Iedereen verwacht positieve resultaten van de samenwerking en de toekomst ziet er zonnig uit.’

Daan Schalken

‘Maar als een paar jaar later ergens discussie over ontstaat, moet uw relatie kunnen terugvallen op wat er in het begin is afgesproken. Als dat niet op papier staat, bestaat de kans dat het een lastig gesprek wordt. Want dan blijkt dat alle partners zich die eerste, prettige gesprekken heel verschillend herinneren. Mensen zijn nou eenmaal erg vergeetachtig, en je moet het dak dekken als de zon schijnt.’

Tip voor de adviseur: Vraag uw relatie of er een overeenkomst is en wat daar precies in staat. Let daarbij ook op voorzieningen voor uitval van partners, bijvoorbeeld door ziekte. Bekijk ook de 10 punten die niet mogen ontbreken in een samenwerkingsovereenkomst.

2 Denk na over hoe je met elkaar omgaat in minder goede tijden

Neem bijvoorbeeld ziekte, of arbeidsongeschiktheid. Eén weekje griep is te overzien. ‘Als ik kijk naar onze eigen praktijk in ons advocatenkantoor, dan heeft langdurige arbeidsongeschiktheid van één van de partners grote gevolgen.’

‘Stel: ik krijg een ongeluk en moet meerdere keren worden geopereerd. Daarna volgt een lang proces van revalidatie. Dat is natuurlijk al vervelend genoeg op zich. Maar voor mijn partners is het ook een groot probleem. Want mijn arbeid valt weg, en dus ook de omzet die ik genereer. Wie moet dat opvangen? Daarnaast is ook mijn netwerk niet meer beschikbaar. Als er via mijn contacten veel nieuwe klanten binnenkwamen, dan kan dat dus ook gevolgen hebben voor de orderportefeuille van het kantoor.’

Tip voor de adviseur: Ga het gesprek aan over wie het werk opvangt als uw relatie arbeidsongeschikt wordt. En wat de gevolgen zijn als daardoor een deel van de omzet wegvalt. Gebruik hiervoor deze gesprekstips.

Benieuwd naar de andere tips en welke punten niet mogen ontbreken in een samenwerkingsovereenkomst? Bekijk de volledige blog hier.

Dit is een partnerbijdrage van Avéro Achmea. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Avéro Achmea.