De verhouding premie ten opzichte van de schade plus kosten wordt uitgedrukt in de combined ratio. Die was in 2020 voor het eerst in jaren weer positief. WA-verzekeringen stonden zelfs nog steeds in het rood. Valt er wel iets terug te geven?
"Volgens cijfers van DNB zijn de overschotten met 400 miljoen euro gestegen. Dus ja, wat ons betreft valt er zeker iets terug te geven. Tenzij het Verbond er nog hele andere cijfers bij heeft, maar dat hebben ze ons nog niet laten weten."
Verzekeraars hebben jarenlang verlies geleden op hun autoportefeuille. Het was mede onder druk van DNB dat ze de premies verhoogden. Kun je het de verzekeraars wel aanrekenen dat ze premieverhogingen doorvoeren?
"Je moet natuurlijk altijd een afweging maken tussen de (te verwachten) schadelast en de premie-opbrengsten. En wij hebben de indruk dat ze in ieder geval nu de premies wel verhogen, maar daarbij niet of te weinig kijken naar de daadwerkelijke schadelast."
Jullie wijzen op het gapende gat tussen schade en premie. De rest wordt ingevuld door kosten. Kan ik het onderzoek dan interpreteren als kritiek op de enorme overhead van verzekeraars?
"Nee. Dat kunnen we niet beoordelen. Het gaat ons er echt alleen om dat het verschil tussen die last en de premies steeds groter wordt. En we zijn benieuwd naar de verklaring. Als we er naast zouden zitten, was dat eenvoudig te weerleggen geweest, maar dat heeft het Verbond tot op heden nog niet gedaan."
Reactie Verbond van Verzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars heeft inmiddels gereageerd op de beweringen van de Consumentenbond. Wat hen betreft schetst de bond een verkeerd beeld door alleen naar premie en schade te kijken. De belangenvereniging wijst daarbij ook op de combined ratio's van de autoverzekeraars, die pas sinds vorig jaar in de gezonde regionen zijn gekomen. De complete reactie is hier te lezen.