Dit is een duur apparaat. Als de klant het niet betaalt, wie dan wel?
“Grohe heeft daar een model voor. Er vindt een betaling plaats over de bespaarde schadelast. Als een lekkage gedetecteerd wordt, geeft de app daar een melding van. Dan beantwoord je een aantal vragen om te zien of het een terechte melding is. Het zou bijvoorbeeld ook je wc kunnen zijn die doorloopt. Dan is het natuurlijk geen lekkage. Maar als het wel een lekkage is met schade, dan wordt dat gemeld bij Vrieling en gaat het mee in de bespaarde schadelast.”
Lekdetectie controleert of het een terechte melding is. Zo ja, dan zijn de kosten voor de verzekeraar. Zo niet, dan komen ze voor rekening van Grohe”
Is het kwaad niet al geschied op het moment dat je de lekkage ontdekt?
“Stel dat er achter een tegeltje iets begint te lekken. Uit ervaring weten we dat je daar pas na een maand of drie achter komt, als er bijvoorbeeld in de keuken een gele vlek ontstaat. Nu ben je er veel eerder bij.”
Dus het apparaat geeft aan dat er ergens een lek is in huis. Maar niemand weet nog waar.
“Als de app heeft geconstateerd dat een melding lijkt op een microlekkage, dan schakelen zij een lekdetectiebedrijf in. Zij controleren of het een terechte melding is. Zo ja, dan zijn de kosten voor de verzekeraar. Zo niet, dan komen ze voor rekening van Grohe.”
Lekdetectie is ook geen goedkope dienst.
“Grohe is zo overtuigd dat ze resultaat leveren, dat ze het zo kunnen doen. We hebben ook gesproken met de Finse verzekeraar LähiTapiola, zij hebben nu een jaar aan data en ik meen dat zij nu op een besparing van 68 procent zitten. In Finland is het wel iets anders. Daar worden meer huizen met hout gebouwd, dus zijn de schadebedragen hoger en de besparingen forser. Maar toch, dit is wel baanbrekend in verzekeringsland.”
Hoe gaan jullie ermee verder?
“We zijn officieel begonnen en rollen de pilot nu uit voor 500 huizen in onze portefeuille. Daarna gaan we nadenken of we dit beschikbaar gaan maken voor al onze klanten. Maar eerst willen we gewoon weten hoe het gaat en hoe onze klanten erop reageren.”
Moeten verzekerden het apparaat zelf installeren?
“Nee, installeren doet Grohe. Ze hebben daar een netwerk voor. Ik heb ‘m thuis zelf ook. Wat ik me kan herinneren is dat het binnen een uur gefikst was.”