Narim heeft onder circa een derde van de leden gepeild hoe de premieverhogingen zijn uitgepakt, zegt Van der Waart. "Dat is erg wisselend. Grofweg kun je zeggen dat een derde te maken heeft met een verhoging tot 20 procent, een derde is 20 tot 50 procent meer gaan betalen en de rest zit boven de 50 procent. In het algemeen zijn de premies met zo'n 30 tot 50 procent gestegen." Naast de premiestijgingen speelt er nog een ander fenomeen: "Door de hectiek in de markt zijn een aantal verzekeraars laat met hun finale voorstel gekomen, waardoor bedrijven geen keuze meer hadden."
Meer partijen nodig
Ook zijn er bedrijven in de coassurantiemarkt die nog altijd proberen hun dekking voor 100 procent rond te krijgen, zegt Van der Waart. "We zien dat veel verzekeraars voor lagere percentages tekenen op contracten. Dan heb je dus meer partijen nodig om je dekking rond te krijgen." Dat speelt met name in de brand- en transportmarkt. Van der Waart schat dat circa één op de tien grote bedrijven met dat probleem te kampen heeft. "Je moet er wel rekening mee houden dat contracten niet per se per 1 januari worden verlengd. Dat is in veel gevallen bijvoorbeeld 1 juli, of 1 november."
Rol makelaars
Een deel van de Narim had meer verwacht van de makelaars: "Eerdere berichtgeving over de verhogingen en alternatieven, meer innovatie maar ook druk op verzekeraars en herverzekeraars om hun maatschappelijk rol op te pakken en in oplossingen te denken in plaats van uitsluitingen voor specifieke risico’s of sectoren." Die verharding is zeker een voortschrijdend probleem. "Dit voorjaar gaat Narim samen met het Verbond van Verzekeraars en de VNAB overleggen over de verharding, met als doel te kijken waar zaken beter aangepakt kunnen worden."
Verharding bij claims
Dat ook aan de claimskant de verharding zich zal doen gevoelen, is voor Van der Waart logisch. "Grote verzekeraars hebben veel reserves opgenomen in verband met de pandemie en dan gaat het om tientallen miljarden. Dan moet er meer geld in en minder geld uit. Alleen zou het mooi zijn als verzekeraars wat meer de ruimte zouden geven om deze moeilijke tijd door te komen. Met die premieverhogingen heb je het wel over tonnen extra die bedrijven kwijt zijn. Dat scheelt ook arbeidsplaatsen."
Ook hardere Belgische markt
Vanbreda-directeur Coen van Ham ziet ook dat de verharding zich heeft voltrokken zoals voorspeld: "Van verzachting hebben we helaas niets gemerkt en er zijn toch ook weer een paar klanten die we niet voor 100 procent hebben kunnen rondkrijgen. Waar we in 2019 nog regelmatig via onze collega’s in Antwerpen op de Belgische markt oplossingen kunnen vinden was ook dat lastiger, de markt verhardt bij onze zuiderburen ook."
Van Ham herkent de kritiek over minder doortastend optreden van makelaars niet direct. "Wij zijn zelf heel erg actief geweest, net als in 2019, om onze klanten voor te bereiden op een lastig verlengingenseizoen. Dat is begonnen met algemene informatie over de marktomstandigheden en de gevolgen voor de renewals in augustus en vervolgens zijn we meteen samen met onze klanten begonnen met het samenstellen van de dossiers zodat we met complete en actuele informatie de verzekeraars konden benaderen. Daarna hebben we klanten met een lastig dossiers steeds op de hoogte gehouden van onze vorderingen en ook van de problemen die we daarbij ontmoetten. Waar nodig hebben we alles uit de kast gehaald om alternatieven buiten de Nederlandse beurs om te vinden."