Raad van State: 'Dien wetsvoorstel box 3 niet in deze vorm in'
Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Dat stelt de Raad van State in een advies aan het kabinet.
Er kleven zwaarwegende bezwaren aan het box 3-stelsel dat de regering voorstelt, onder andere op het gebied van de uitvoering. Dat stelt de Raad van State in een advies aan het kabinet.
Actieve provisietransparantie stelt zware eisen aan assurantieadviseurs. In een poging het gelijk speelveld overeind te houden, kregen direct writers ook nieuwe verplichtingen opgelegd; transparantie over kenmerken van de dienstverlening en aanbrengvergoedingen. In de brief over de uitvoeringstoets rept de AFM echter met geen woord over aanbieders. Volgens de AFM omdat dit slechts in een bijzin onderdeel was van het verzoek om een uitvoeringstoets. "Het was niet de kern van de vraag", aldus een woordvoerder.
Mij wordt wel eens gevraagd waarom ik me toch zo druk maak om schadeprovisietransparantie. Nou, ik maak me druk omdat er in onze al zo zwaar gereguleerde branche, een extra verplichting wordt gecreëerd op een gebied waar helemaal geen problemen zijn. Ik maak me druk omdat we nu al weten dat de beleidsdoelstelling die hierachter zit gewoon niet gehaald gaat worden.
De AFM heeft in een brief aan de minister van Financiën laten weten dat toezicht houden op actieve provisietransparantie uitvoerbaar is. De toezichthouder verbindt daar enkele mitsen en maren aan, maar spreekt met geen woord over de transparantie die gevraagd wordt van direct writers. Branchevereniging Adfiz zet daar vraagtekens bij.
De AFM voorziet geen problemen met de uitvoering van het toezicht op actieve provisietransparantie. De toezichthouder voerde op verzoek van de Raad van State een uitvoeringstoets uit, en stuurde het resultaat onlangs in een brief aan het ministerie van Financiën. De AFM heeft wel een belangrijke mits: als de daadwerkelijk ontvangen provisie significant hoger is dan het fijnmazig gemiddelde, moet de adviseur dat verplicht melden aan de klant.
De torenhoge woningbouwambities staan haaks op het feit dat het aantal afgegeven bouwvergunningen afneemt. En wil je als projectontwikkelaar wél door met je nieuwbouwproject? Dan gooien bezwaren en beroepsprocedures, tot aan de Raad van State, ook nog geregeld roet in het eten en liggen projecten soms wel twee jaar stil. Voor dat laatste probleem heeft Marsh een verzekeringsoplossing ontwikkeld die, na België en Frankrijk, nu ook in Nederland beschikbaar is en bouwprojecten moet versnellen.
Een vooringenomen standpunt, de macht om het te implementeren en een uitvoerende macht die doof is voor argumenten uit de samenleving. Een gevaarlijke cocktail, zo blijkt uit het toeslagenschandaal. Maar ook op minder ingrijpende en levensverwoestende schaal zijn er herkenningspunten voor dit overheidsvirus.
Een niet goed werkende oplossing voor een niet bestaand probleem, zo omschrijft consultant en UvA-onderzoeker Cees de Jong de plannen voor actieve provisietransparantie. De Raad van State adviseert nu om de effectiviteit van de plannen nog eens tegen het licht te houden. Hoewel een RvS-advies in principe niet bindend is, roept De Jong de wetgever op om de aanbevelingen toch ter harte te nemen. Vijf vragen.
De Raad van State heeft het voorstel voor actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen teruggefloten. De twee grootste bezwaren: twijfels bij de effectiviteit en de verhouding tot Europese wetgeving. Dit sluit aan bij de betogen van zowel Adfiz-directeur Enno Wiertsema en OvFD-voorzitter Christian Dijkhof, menen zijzelf. Het Verbond van Verzekeraars wijst erop dat de Tweede Kamer unaniem achter invoering van actieve provisietransparantie staat.
De Raad van State twijfelt of de invoering van actieve provisietransparantie het effect zal hebben dat ermee beoogd wordt. Dat schrijft de Raad in een advies aan de wetgever. Bovendien is volgens hen niet getoetst of de AFM en DNB voldoende zijn toegerust op de nieuwe taken die ze krijgen. Het advies van de Raad van State is om het voorstel niet aan te nemen, totdat het is aangepast.