Consumenten kunnen op de website anoniem een vragenlijst invullen over hun financiële situatie. De resultaten geven inzicht in de financiën en biedt daarbij de gepaste hulp aan. Dat kan bestaan uit tips, maar ook professionele hulpverlening bij een lokale instantie. Volgens NSR hebben tot nu toe 27.000 mensen zo’n passend hulpaanbod ontvangen, 4.000 hulpvragers zijn doorverwezen naar een schuldhulporganisatie.
Verdere stijging vanaf september
NSR-directeur Martin Suithoff houdt rekening met een stijging van het aantal hulpvragen in de komende maanden. “De meeste regelingen die voor corona gelden, houden in september of oktober op en dat zullen wij in het aantal hulpvragen gaan zien. Daar komen de hulpvragen die voortkomen vanuit de coronacrisis nog eens bij.”
Wel de huur, maar geen premie
Vorige week maakten Aegon, ASR en Nationale-Nederlanden bekend mensen met schuldproblemen in een vroeg stadium actief door te verwijzen naar Geldfit. Volgens Suithoff is het belangrijk dat juist verzekeraars aanhaken bij het initiatief. “Het is immers niet ondenkbaar dat iemand met geldproblemen zijn aansprakelijkheidsverzekering skipt, maar nog wel de huur betaalt”, aldus Suithoff.