ABN Amro ziet marktaandeel in hypotheken groeien

ABN Amro ziet marktaandeel in hypotheken groeien

De koek wordt kleiner op de hypotheekmarkt, maar ABN Amro neemt er wel een groter stuk van. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers van de bank die vanmorgen zijn gepresenteerd. Het afgelopen kwartaal had ABN Amro, waaronder het intermediaire label Florius, een marktaandeel van 19,9%, een procent hoger dan ultimo 2017.

ABN Amro merkt bij de kwartaalcijfers op dat de woningmarkt gespannen is en dat het aantal woningen dat te koop staat gestaag afneemt. "Als gevolg hiervan hebben kopers minder keuze, en moeten sneller beslissen en hogere biedingen doen om te slagen." Met name starters hebben volgens de bank moeite om te voldoen aan de criteria voor een hypotheek.

Minder transacties

De bank wijst op cijfers van het CBS waaruit blijkt dat het aantal transacties daalt op de Nederlandse woningmarkt. In het eerste kwartaal lag het aantal 6,8% lager dan in dezelfde periode vorig jaar en zelf 21,3% lager dan in het vierde kwartaal van 2017 . Uit diezelfde cijfers blijkt ook dat het prijsniveau vorig kwartaal 8,9% hoger was dan in het eerste kwartaal van 2017. "Het algemene prijsniveau in maart 2018 was slechts 0,7% onder het recordniveau dat in augustus 2008 werd vastgelegd. De prijzen liggen nu dicht bij de niveaus van vóór de crisis", aldus ABN Amro.

Nieuwe hypotheekproductie

De nieuwe hypotheekproductie bij de de bank steeg met 1,6% in vergelijking met vierde kwartaal van 2017.  Het marktaandeel steeg van 18,9% in het vierde kwartaal van 2017 naar 19,9% het afgelopen kwartaal. Het aandeel aflossingsvrije hypotheken in de portefeuille steeg tot 25%  per 31 maart (24%  per 31 december 2017).

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.