Het team Consumentengedrag van het AFM Expertisecentrum, ING en Florius gaan de experimenten uitvoeren onder klanten van de twee dienstverleners. Doel van het onderzoek is te kijken wat kan helpen om consumenten te laten aflossen op hun aflossingsvrije hypotheek. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht of het helpt als huiseigenaren zien dat andere mensen in een vergelijkbare situatie die stap nemen. Ook wil de autoriteit weten hoe consumenten kunnen worden bewogen om over hun hypotheek in gesprek te gaan met een adviseur.
'Lastige opgave'
Volgens de AFM heeft ongeveer 30% van de woningbezitters een volledig aflossingsvrije hypotheek. Omdat er niet hoeft te worden afgelost gedurende de looptijd, kunnen huiseigenaren aan het eind van de looptijd in de problemen komen. Bijvoorbeeld doordat er dan wel moet worden afbetaald, het inkomen daalt bij pensioen en de rente na dertig jaar niet meer aftrekbaar is. De toezichthouder noemt het “een lastige opgave” consumenten zelf in actie te laten komen. Traditionele communicatie of oproepen tot actie blijkt vaak niet voldoende.
De AFM verwacht dat inzichten uit de gedragswetenschappen daarbij kunnen helpen. De praktijkexperimenten met klanten van de twee financiële ondernemingen zijn nodig om te toetsen of die inzichten ook daadwerkelijk kunnen leiden tot andere keuzes van consumenten. In het derde kwartaal van 2017 hoopt de AFM te resultaten van het onderzoek te hebben.