AFM: begrip 'adviseren' geldt niet voor aanbeveling bestaand product

AFM: begrip 'adviseren' geldt niet voor aanbeveling bestaand product

De AFM heeft vandaag de 'Interpretatie informeren en adviseren' gepubliceerd, omdat het regelmatig vragen ontving over het onderscheid tussen deze twee begrippen. Onduidelijkheid daarover was volgens de toezichthouder voor sommige partijen reden om zich terughoudend op te stellen bij doorlopende ondersteuning van klanten.

In de nieuwe interpretatie vallen haast alle onderhoudsadviezen voor de Wft onder de noemer ‘informeren’. Het begrip ‘adviseren’ lijkt te worden beperkt tot een aanbeveling van een nieuw af te sluiten financieel product. “Een aanbeveling kan alleen kwalificeren als adviseren als deze ziet op een nieuw af te sluiten, specifiek financieel product. Dit betekent dat bij een aanbeveling die alleen is gericht op een soort of type financieel product er geen sprake is van adviseren.”, aldus de AFM in de beleidsuiting.

'Verlichting van toezicht'

De beperking van het adviesbegrip lijkt volgens Adfiz te betekenen dat allerlei publieksrechtelijke bepalingen om de consument te beschermen op de meeste onderhoudsdienstverlening door aanbieders en adviseurs niet meer simpelweg van toepassing zijn. “Denk daarbij aan de diplomaplicht, het ken je klant principe en de passendheidsregels.”

De branchevereniging zegt met de AFM en het ministerie van Financiën te gaan overleggen hoe dit precies geïnterpreteerd moet worden. “Het lijkt er op dat de mogelijkheden van de AFM om toezicht te houden op de adviezen tijdens de onderhoudsfase hierdoor zeer beperkt worden. Wij vinden toezicht ook van belang in de onderhoudsfase nadat de consument het product heeft afgesloten”, aldus Adfiz.

Volgens Adfiz heeft de verlichting van toezicht niet direct effect op hoe adviseurs hun dienstverlening kunnen inrichten en zullen de kwaliteitseisen die aan advies gesteld worden voor een nieuw product niet anders zijn dan voor het aanpassen of verlengen van een bestaand product.

Doorlopende klantondersteuning

De AFM publiceert eveneens de ‘Principes voor de doorlopende ondersteuning van klanten’. Hiermee roept de toezichthouder financiële ondernemingen op meer oog te hebben voor doorlopende ondersteuning na verkoop van een financieel product. Drie principes moeten daarbij helpen.

De toezichthouder vindt het belangrijk dat financiële ondernemingen verder gaan dan de minimale gedragsnormen van de zorgplicht. Hoe dat wordt ingevuld is volgens de AFM afhankelijk van specifiek product, dienst of omstandigheden. “We geven geen lijst van eisen waaraan financiële ondernemingen moeten voldoen.”

Alexandra Meijer

Alexandra Meijer

Redacteur AM

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.