We vroegen aan de leden van het AM:ExpertPanel of de omzet in 2020 is beïnvloed door de coronacrisis. De uitkomst is geruststellend. Bijna de helft van de bedrijven heeft de omzet gerealiseerd die men al voor de coronacrisis had verwacht. Rond 20% komt uit op een lagere omzet dan verwacht, maar ruim een derde realiseerde een hogere omzet dan verwacht.
Het gaat dus qua omzet goed in de markt. Nadere analyse leert dat dit geldt voor zowel de bedrijven die zich op de zakelijke markt richten als de bedrijven die zich vooral op de particuliere markt richten, met dien verstande dat de groep die zich op de particuliere markt richt nog vaker zegt dat de omzet hoger dan verwacht is dan de groep die zich op de zakelijke markt richt.
Hoe verwacht men dan uit de coronacrisis te komen? Deze vraag is letterlijk overgenomen uit het IPSOS AM: onderzoek dat in de zomer van 2020 gehouden werd. De uitkomsten zijn verdeeld naar intermediair, verzekeraars en de groep ‘overige’. Het blijkt dat de verwachtingen in februari/maart 2021 een stuk positiever zijn dan in de zomer van 2020.
Verwachtte 21% van de tussenpersonen in 2020 dat het bedrijf zwakker uit de crisis zou komen, dit is gedaald tot 3% in 2021.
Van de verzekeraars dacht in 2020 20% zwakker uit de crisis te komen, dit is gedaald tot 5% in 2021.
Van de verzekeraars dacht in 2020 20% zwakker uit de crisis te komen, dit is gedaald tot 5% in 2021.”
Omgekeerd, 31% van het intermediair dacht in 2020 sterker uit de crisis te komen. Dit is gestegen tot 52% in 2021. Deze stijging was minder groot bij verzekeraars: daarvan dacht 52% in 2020 sterker uit de crisis te komen, dit is gestegen tot 58% in 2021.
Het gehele beeld laat zien dat maar weinig panelleden verwachten dat het bedrijf waar zij werken zwakker uit de crisis zal komen, terwijl meer dan de helft juist het omgekeerde verwacht. Met andere woorden: de branche blijkt tot nu toe heel weinig last te hebben gehad van de coronacrisis. Sterker nog, een meerderheid verwacht er sterker uit te komen. Die tendens is alleen maar versterkt tussen de zomer van 2020 en het vroege voorjaar van 2021.
De branche blijkt tot nu toe heel weinig last te hebben gehad van de coronacrisis. Sterker nog, een meerderheid verwacht er sterker uit te komen”
Tenslotte vroegen we op welke wijze men het gedrag van klanten onder invloed van corona heeft zien veranderen. Er is met name meer klantcontact geweest en dat het wegvallen of neerwaarts bijstellen van sommige verzekeringen gedeeltelijk wordt opgevangen door het realiseren van nieuwe verzekeringen.
Uit de open antwoorden bij deze vraag komt een veelheid aan aspecten aan de orde. Vaak wordt het digitale contact met klanten genoemd. Ook wordt aangegeven dat de hypotheekmarkt het heel goed doet en dat sommige tussenpersonen het druk hebben gehad met het beantwoorden van vragen over annulerings- en reisverzekeringen.
Wel heeft men gemerkt dat de gang van zaken in het bedrijf in sterke mate wordt bepaald door het vele thuiswerken door collega’s. Hier denkt men deels positief en deels negatief over. Ook wordt genoemd dat een aantal schadeverzekeringen te maken heeft met minder schades door de coronacrisis.
Samenvattend: de versnelde digitalisering wordt toch vrij algemeen gezien als een ontwikkeling die niet meer terug te draaien zal zijn na de crisis. Het betreft dan zowel het thuiswerken van de medewerkers als het contact met de opdrachtgevers.
Aannemelijk is dat dit een veelbesproken punt zal worden in de komende jaren waarbij overigens de verzekeringsmarkt niet alleen zal staan.
Het AM:Panel bestaat uit 210 professionals, waarvan er 95 bij intermediairs werken, 73 werken bij een verzekeraar of een hypotheekverstrekker. En de rest bestaat uit consultants, IT-ers en andere personen uit het verzekeringsvak.