Oosterbaan begon zijn lezing op een positieve noot, maar tegelijkertijd sprak hij over een ‘chronisch gebrek’ aan samenwerking bij het intermediair. Samenwerking die volgens hem van belang is om successen te behouden en om te gaan met bepaalde ontwikkelingen in de branche. Zo noemt hij de provisietransparantie bij schadeverzekeringen, de nazorgplicht en de aanhoudend lage rente.
Onderverzekering door provisieverbod
De algemeen directeur blikt terug op de invoering van het provisieverbod in 2013, die voor een substantiële daling van het aantal afgesloten AOV’s en ORV’s zou hebben gezorgd. “Dat vinden we erg, omdat we nu in toenemende mate worden geconfronteerd met maatschappelijke schade van onderverzekerdheid van consumenten.” Ook KPMG waarschuwt hiervoor.
Het gaat volgens Oosterbaan dan ook steeds vaker voorkomen dat er mensen komen te overlijden van wie blijkt dat ze geen goede ORV hadden. “Het is niet goed dat we zo weinig aandacht hebben voor het feit dat zoveel consumenten een langjarige verplichting aangaan op basis van twee inkomens, zonder dat er een voorziening is getroffen voor het geval dat één van die inkomens wegvalt.”
Trend naar transparantie
De transparantie met betrekking tot de provisie op schadeverzekeringen is ook een heet hangijzer. Dat die er gaat komen, is zeker volgens Oosterbaan. Misschien zelfs al vanaf 1 juli 2021, zo zegt hij. Het is dan ook een kwestie dat het dak wordt gedicht voordat het gaat regenen. “Dat er in onze samenleving en onze branche een trend naar transparantie is, moet je onderkennen. Doe je dat niet, dan houd je jezelf voor de gek”, aldus de algemeen directeur.
De cruciale vraag hierbij is volgens hem of de klant de vergoeding die hij ziet, redelijk vindt. “Als we als sector onvoldoende de consument informeren over wat ons werk inhoudt, dan is het voorspelbaar dat de consument vrij snel een vergoeding als onredelijk ervaart.” Oosterbaan vindt daarom dat kennis over dienstverlening van het intermediair zo snel mogelijk moet worden verspreid. “Maar tot mijn treurnis zie ik dat we dat in onze sector niet meer doen.”
Dat gebrek aan een collectieve samenwerking om de profilering op een hoger niveau te brengen, nekt ons”
“Dat gebrek aan een collectieve samenwerking om de profilering op een hoger niveau te brengen, nekt ons.” Juist nu het goed gaat in de branche zou het volgens Oosterbaan verstandig zijn om meer te investeren in collectieve promotie.