De aanbevelingen van de AFM komen uit het rapport 'Marktindrukken'. Dat is een rapport waarin de AFM de marktontwikkeling schetst voor intermediairs.
Uit het rapport komt naar voren dat financieel adviseurs “duidelijke keuzes moeten maken over hun dienstverlening”, aldus de AFM. “Een volledig aanbod van diensten gaat gepaard met hoge lasten, onder meer omdat de bijhorende kennis bijgehouden moet worden. Specialisatie en samenwerking met andere kantoren kan een oplossing zijn. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de kosten voor de consument lager zijn en het laagdrempeliger wordt om een intermediair in de arm te nemen”.
Digitalisering was volgens de AFM al langer de belangrijkste marktontwikkeling en deze trend wordt versterkt door de coronacrisis. Uit het rapport blijkt dat veel financieel dienstverleners in de afgelopen periode al innoveren, maar dat blijft vooralsnog vooral beperkt tot digitaal klantcontact.
Een belangrijk risico dat financieel dienstverleners zelf signaleren is het toenemend gevaar op onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s, meldt de toezichthouder. “Onder meer standaardisering van financiële producten kan daar in sommige gevallen toe leiden. Eén van de oplossingen waar intermediairs een belangrijke rol in kunnen spelen, is advies over preventiemaatregelen. Daardoor kunnen risico’s kleiner worden en weer verzekerbaar”, aldus de AFM.
Een belangrijk risico dat financieel dienstverleners zelf signaleren is het toenemend gevaar op onverzekerbaarheid”
De AFM constateert in vergelijking met vorig jaar wel “verbeteringen in de beheersmaatregelen die financieel dienstverleners nemen om de risico’s op witwassen en terrorismefinanciering te verkleinen”.
De AFM: “Zo is er bijvoorbeeld meer aandacht voor klantacceptatie. Hoewel bij het ‘bemiddelen in levensverzekeringen’ de risico’s op witwassen en terrorismefinanciering weliswaar klein zijn, vindt de AFM dat financieel dienstverleners hun beheersmaatregelen verder moeten aanscherpen, zoals bij het opstellen van een risicobeoordeling van de eigen organisatie en situaties die een verhoogd risico met zich meebrengen, zoals bij klanten die gelden al ‘politiek prominent persoon’.”
In Nederland waren op 1 januari 2020 7.259 vergunninghouders actief in de financiële dienstverlening, meldt de toezichthouder. Op 1 januari 2019 waren dat er nog 7.543. En: “Zeker als het gaat om complexe financiële producten, kan de sector voor de consument een belangrijke rol vervullen”.
Het rapport (pdf) is onder meer gebaseerd op de uitkomsten van de vragenlijst die financieel dienstverleners jaarlijks moeten invullen. Ook is de AFM in september 2020 met dertig kantoren in gesprek gegaan.