Sinds medio maart werken veel mensen thuis om besmetting met het coronavirus tegen te gaan. Voor NN en Crunchr reden om te onderzoeken wat werkgevers kunnen doen om het thuiswerken zo goed mogelijk te ondersteunen. In totaal deden tot nog toe ruim zeshonderd werknemers mee aan het doorlopende onderzoek. Zij blijken over het algemeen erg tevreden te zijn over de mogelijkheden van thuiswerken en voelen zich gesteund daarin door hun werkgever.
Hoe blijven werknemers productief?
Het corona-thuiswerkonderzoek geeft aan welke ondersteuning werknemers op dit moment wensen en hoe werkgevers kunnen zorgen dat hun werknemers betrokken en productief blijven. Uit het onderzoek blijkt de behoefte aan maatregelen sterk te verschillen per thuiswerker. Zo is ‘fit blijven’ voor een kwart erg belangrijk en tegelijkertijd voor bijna 16% totaal onbelangrijk.
Geen one-size-fits-all
Eenzelfde aanbod voor iedereen (one-size-fits-all) werkt matig. Werkgevers met een doordacht gedifferentieerde aanpak creëren een gemiddeld 20% hoger effect van betrokkenheid bij hun werknemers. Millennials (27,6% van de respondenten) zeggen ‘sociale interactie’ te missen en vinden dat thuiswerken een stevig effect heeft op de mentale gezondheid.
55-plusser vraagt technische ondersteuning
De groep werknemers van 55+ (18% van de respondenten) heeft juist behoefte aan technische ondersteuning tijdens het thuiswerken, zoals hulp bij videovergaderingen of een goede inrichting van de werkplek, zoals met een extra computerscherm. Ze vinden vertrouwen en aandacht vanuit de werkgever erg belangrijk.
Werknemer met kinderen wil flexibele werktijden
Werknemers met kinderen (de helft van respondenten) zeggen gebaat te zijn met flexibele werktijden. Daarnaast geeft deze groep aan vooral focus nodig te hebben in het werk dat ze op dit moment uitvoeren. Deze groep hecht minder zwaar aan de verminderde sociale interactie.