In de radio-uitzending van Radar was zaterdag aandacht voor de brief die regiokantoor Univé Stad en Land eind januari stuurde naar 32.500 klanten. Onder de titel 'De All Risk Dekking. Extra service van Univé' wordt indirect aangekondigd dat hun woonverzekering per half februari wordt omgezet naar een verzekering met een andere dekking tegen een hogere premie. In de brief staat weliswaar dat Univé adviseert om de basisdekking om te zetten naar een All Risk Dekking maar direct daarachter staat: 'Wij doen dat automatisch voor u'.
Zelf veroorzaakte schades
De woonverzekering van Univé bestaat uit een inboedelverzekering en/of opstalverzekering. De woonverzekering met basisdekking dekt niet de schades die je zelf in je eigen huis veroorzaakt, de all risk variant die Univé adviseert dekt deze schades wel.
Opt-out mogelijkheid
Univé kondigt in de brief aan dat vanaf half februari de basisdekking automatisch wordt omgezet naar de All Risk dekking. Wie de basisdekking wil behouden moet zichzelf afmelden via een e-mail voor 5 februari 2018. In een tweede brief op 7 februari wordt de omzetting opnieuw aangekondigd maar wordt de opt-out mogelijkheid niet meer vermeld.
Nieuwe overeenkomst
Caspar Janssens, advocaat bij Kneppelhout & Korthals Advocaten, spreekt in de uitzending van "misleiding". Hij stelt dat Unive in strijd met het consumentenrecht en de Wet op het financieel toezicht handelt. "Wat Univé doet is haar klanten in een nieuwe en duurdere verzekering hijsen, een nieuwe overeenkomst dus. Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding van dat aanbod. Je kunt als consument niet stilzwijgend een overeenkomst aangaan en zeker niet zoals Univé dat doet met een zogenaamde opt-out."
Automatische incasso
Janssens zegt dat je als verzekerde formeel niets hoeft te doen. "Juridisch gezien is er geen nieuwe overeenkomst tot stand gekomen. Je kunt een mailtje naar Univé sturen dat je de nieuwe verzekering niet wil, maar formeel hoeft dat niet.' Ook zou de verzekeraar volgens hem geen recht hebben om de premie van de nieuwe polis automatisch te incasseren."
Toekomstige klantcommunicatie
In een schriftelijke reactie erkent Univé dat de brief als dwingend kan worden ervaren. "Uiteindelijk woog dit argument niet op tegen de dagelijkse teleurstellingen waar klanten tegenaan liepen. (bij zelf veroorzaakte schade - RP) "Naar aanleiding van het signaal van Radar Radio hebben we onze klantbrieven nogmaals kritisch bekeken. We herkennen de opmerkingen en passen onze toekomstige klantcommunicatie hierop aan. We willen nogmaals benadrukken dat klanten te allen tijde de aanpassing ongedaan kunnen maken en eventueel teveel betaalde premie retour krijgen."
Reactie AFM
Radar heeft deze zaak gemeld bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De toezichthouder heeft aangeven vandaag met een algemene reactie te komen.