'Het AOV-acceptatieproces draait om maatwerk en duidelijkheid vooraf'

'Het AOV-acceptatieproces draait om maatwerk en duidelijkheid vooraf'

Dat het bij AOV als bij geen andere verzekering om mensen draait, valt niet te betwisten. In ieder geval niet als je het Klaverblad vraagt. De verzekeraar, die onlangs een eerste plek bemachtigde in de categorie 'inkomen individueel' van de IG&H Performance Monitor, vertelt over het maatwerk dat bij het AOV-acceptatieproces komt kijken.

Het maatwerkaspect begint bij de verzekeraar eigenlijk al bij de zoektocht naar de geschikte arbeidsongeschiktheidsverzekering, uiteraard samen met de adviseur. Een AOV is nu eenmaal een complex product waar veel bij komt kijken en dat om maatwerk vraagt. Er is eigenlijk geen ‘one size fits all’, zo vertelt ook Peter Diekman van Team Acceptatie AOV bij Klaverblad: “Het is voor ons belangrijk om te achterhalen wie er precies achter de aanvraag schuilt. Daarvoor overleggen we goed met de adviseur. Elk beroep is anders, dus het is aan ons om grondig in kaart te brengen welke werkzaamheden iemand precies doet.”

Voor elke ondernemer een oplossing op maat

Het acceptatieproces van een AOV begint bij de verzekeraar in principe altijd bij de technische beoordeling van het beroep en de beroepsklasse. Daarbij wordt er dus goed gekeken naar de werkzaamheden van de ondernemer. Combineert iemand beroepen? Dan zoekt de afdeling samen met de adviseur naar een passende beroepsomschrijving en dus verzekeringsoplossing voor die klant: “Elk beroep is anders en daarbij proberen we per situatie de juiste inschaling te vinden. Gecombineerde beroepen die niet standaard in een beroepenlijst voorkomen nemen we zorgvuldig onder de loep”, vertelt Peter. “Daar komt dan een stuk maatwerk kijken. Een kwestie van de juiste vragen stellen en doorvragen. Zo komen we voor elke ondernemer tot een oplossing op maat.”

Combineert iemand beroepen? Dan zoeken we samen naar een passende beroepsomschrijving.”

Geen verrassingen achteraf

Helemaal bij een product als AOV is het als verzekeraar belangrijk om goed bereikbaar te zijn. En dat zit bij dit acceptatieteam wel goed: “We zijn trots op onze goede bereikbaarheid en het persoonlijke contact dat we met adviseurs en klanten hebben. Een product als AOV gaat gepaard met veel telefonische vragen. Dat is begrijpelijk. Juist daarom is het belangrijk om gelijk te kunnen schakelen. Door daarnaast goed te luisteren leren we de persoon achter de aanvraag kennen. Zo kunnen we voor duidelijkheid vooraf zorgen, voor alle partijen. Niet alleen op het gebied van beroepsklasse, maar ook de premie en de hoogte van het te verzekeren bedrag. We vinden het belangrijk dat niemand voor verrassingen komt te staan, helemaal niet wanneer iemand aanspraak moet doen op de verzekering.”

We vinden het belangrijk dat niemand voor verrassingen komt te staan, helemaal niet wanneer iemand aanspraak moet doen op de verzekering.”

Samen voor de klant

Binnen de kaders kijkt de verzekeraar altijd wat mogelijk is; wat is de beste oplossing voor deze specifieke klant? Peter vertelt: “Een AOV sluit je niet alleen voor nu en de korte termijn af, maar juist ook voor de lange termijn. We horen dan ook vaak dat onze hoge eindleeftijd bij de zwaardere beroepen wordt gewaardeerd. Het is fijn dat ons team beschikt over inhoudelijke vakkennis en ervaring. Een AOV is natuurlijk een product met een prijskaartje, dus is het extra belangrijk dat de klant juist kiest. Daarom is het zo belangrijk dat de AOV via een verzekeringsadviseur wordt afgesloten. Door samen op te trekken kunnen we een passende verzekering voor de klant vinden.”

Klaverblad viert de eerste plek voor inkomen individueel in de IG&H Performance Monitor met tijdelijk een extra AOV-korting aan klanten van het intermediair, over de hele looptijd van de polis.

Dit artikel is gesponsord doorKlaverblad Verzekeringen.