Waarom uitvaartadvies geld mag kosten - zo leg je dat uit

Waarom uitvaartadvies geld mag kosten - zo leg je dat uit
Uitvaartadvies: wat doet een adviseur allemaal?

Je neemt een laatste slok koffie en klapt je laptop dicht. Je hebt een voldaan gevoel! Want je hebt net een mooi en passend advies op papier gezet, al zeg je het zelf. Dit presenteer je morgen aan je klanten. Een jong stel dat zo slim is om over een uitvaartverzekering na te denken. Herken je dit? Dan herken je misschien ook een lichte frons op de gezichten van je klanten…

Is dat niet wat duur?

Zij betalen € 100 voor jouw uitvaartadvies. Even schrikken toch wel. Want wat zien ze daarvoor terug? In hun geval niets op korte termijn hopelijk… vandaar die frons. Maar leg jij open en helder uit wat zij wél krijgen voor dit geld? Dan laat je deze terughoudendheid als sneeuw voor de zon verdwijnen. Want je kunt erop rekenen dat dat meer is dan ze denken.

‘Dat klinkt logisch en terecht’, hoor je dan ongetwijfeld. En: ‘Oh, dan valt het wel mee inderdaad. Ik wist niet dat je dat allemaal uitzoekt.’

Wat doe je dan allemaal voor dit geld?

  • Je vraagt het stel wat hun uitvaartwensen zijn: willen ze begraven of gecremeerd worden? Bij begraven: wat zijn de grafkosten in desbetreffende gemeente. Hebben ze ideeën over de kist, condoleance, aantal gasten? Ga zo maar door.
  • Je berekent de kosten met de Monuta digitale uitvaartkostenmeter. Zo hebben ze een goed beeld van wat dat eigenlijk allemaal kost.
  • Je neemt de oude polissen door. Is er ergens al een potje wat ze mee kunnen nemen naar een nieuwe verzekering misschien? Zonde als dat verloren gaat.
  • Je legt duidelijk uit welke twee uitvaartverzekeringen Monuta aanbiedt. En wat de verschillen en de voordelen zijn van iedere verzekering.
  • Je zoekt uit en legt uit welke oplossingen het beste bij hun specifieke wensen passen. Zodat ze straks niet worden opgezadeld met onverwachte, hoge kosten.
  • Je leest polisvoorwaarden goed door. Tijdrovend, maar zo kun je wél goed advies geven.
  • Je zet alles netjes op een rij in een rapport.
  • Zijn ze hier blij mee? Dan dien je straks ook de aanvraag voor ze in.
  • Is de verzekering eenmaal afgesloten? Ook dan sta je nog klaar voor je klant. Verandert er bijvoorbeeld iets in de situatie van je klant? Of in de wet? Dan kijk je of de polis nog passend is.
  • Je controleert ook regelmatig of de klant niet onderverzekerd is. Dat geeft je klant een geruststellend gevoel wat veel waard is.
  • Natuurlijk houd je je vakkennis goed bij. Je gaat naar seminars, leest vakbladen, overlegt met collega’s. Ook onderhoud je contact met verzekeraars zodat je precies weet wat er speelt.
  • Je maakt ook kosten voor je dienstverlening. Naast je uren, heb je misschien ook een kantoor, personeel, opleiding, telefoon. Alles kost geld, alleen die sneeuw en zon zijn gratis …

Goed gevoel

Bedenk goed: mensen willen best betalen, maar dan willen ze daar wél een goed gevoel over hebben. Weten ze wat je allemaal doet voor jouw advies? Weten ze wat ze hier eigenlijk allemaal voor krijgen? Dan is dat het geld meer dan waard. Wees dus duidelijk en open over je advies. Leg duidelijk uit wat je allemaal doet. Dat is het halve werk. En dan valt die € 100 ineens best wel mee.

Reageren op dit blog? Ruud van der Wal gaat graag met u in gesprek. E-mail naar rvdwal@monuta.nl.

Dit is een partnerbijdrage. Bekijk hier een volledig overzicht van partnerberichten van Monuta.